Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku

Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku

Autor: Aleksandra Józefów

Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku

Aleksandra Józefów Wydział: Rzeźba i Intermedia Tytuł pracy: "Volumen" Promotor: prof. Mariusz Białecki

Volumen

„Staram się odpowiedzieć na pytanie: czym jest przestrzeń, która otacza rzeźbę? Czy zamyka się jedynie w formalnej definicji? Gdzie znajdują się granice Volumenu? Czy są narzucone, czy przeciwnie – twórca sam je określa. Czy obejmuje ona również czas i ludzi? Odejmując materiał, a dodając Wolumen obserwuje proces twórczy – patrzę na przestrzeń, samą formę rzeźby jak i również do jej wnętrza. Posiłkuję się nowoczesnymi technologiami. Dzięki skanowi 3D mogę zajrzeć do środka rzeźby, spojrzeć z perspektywy samego obiektu, obejrzeć jego wnętrze. Kadry właśnie z tego doświadczenia zawarte są w ośmiu obiektach rysunkowych. Stawiam pewnego rodzaju membranę i tym samym pytanie, jeśli obiekt staje się volumenem, to czy świat otaczający staje się obiektem? Czy sam proces nie jest najistotniejszy?”

 

Utwór muzyczny "Volumen" został skomponowany i wykonany przez Szymona Burnosa

„Szymon Burnos – pianista, klawiszowiec, kompozytor, wokalista i multiinstrumentalista urodzony w 1991 roku. Mieszka w Gdańsku. Silnie związany z trójmiejską sceną. Otwarty na muzyczne eksperymenty, jego inklinacje i inspiracje sięgają wielu języków od muzyki free przez jazz i rock – do elektroniki. Koncertuje, nagrywa i wspólpracuje w kraju i za granicą z wykonawcami takimi jak Algorhythm, Tomasz Chyła Quintet, Tymon and MU, delay_ok, Nene Heroine, Janheweliusz, Tymański Yass Ensemble, MaJlo, Daniel Hertzov czy The Fruitcakes. Tworzy również własną muzykę jako Burnos. Laureat nagród, miedzy innymi na European Jazz Contest 2013 z zespołem Algorhythm oraz zwycięzca na Jazz Juniors 2016 wraz z Tomasz Chyła Quintet. Nominowany do nagrody Fryderyka 2018 za jazzowy album roku z płyta “Mandala” grupy Algorhythm i jazzowy debiut roku za album TCQ Eternal Entropy


Volumen

„I am trying to give an answer to a question: what is the space surrounding the object? Is it only a formal definition? Where are the boundaries of the Volumen? Are they imposed or are they defined by their maker? Do they include time and people? By subtracting material and adding the Volumen, I observe the creative process – I look at space, the object’s form itself and into its interior. I make use of modern technologies – I can look inside the sculpture, see from its perspective and see its interior. Frames from that experience are included in eight drawing forms. I place a kind of a membrane and ask a question: If the object becomes a volumen, does the surrounding world become an object? Isn’t the process that is the most important part?”