Wystawa Teresy Otulak, ubiegłorocznej laureatki ND 2017 w GGM

Wystawa Teresy Otulak, ubiegłorocznej laureatki ND 2017 w GGM

Lokalizacja: Gdańska Galeria Miejska 1,
ul. Piwna 27/29, Gdańsk

Data: 2/08–16/09/2018

Wernisaż: 02/08/2018, godz. 19:30

Wydział: Malarstwo

Wystawa Teresy Otulak, ubiegłorocznej laureatki ND 2017 w GGM

Wernisaż: 02.08.2018, godz. 19:30

Wystawa: 02.08-16.09.2018

Miejsce: Gdańska Galeria Miejska 1, ul. Piwna 27/29, Gdańsk

Kuratorka: Gabriela Warzycka-Tutak

 

Seesaw                    

Dziewięć sekund skupienia złotej rybki

„W widzeniu chodzi o coś więcej niż przebywanie w miejscu, z którego można patrzeć”.
Nicholas Mirzoeff

Tuż po przebudzeniu codzienność wyłania kolejne wyobrażenia doczesności. Umysł, wybudzając się, staje się plastyczny, zaczyna chłonąć jak gąbka doznania zmysłowe, stopniowo przeobraża się w siedlisko zainfekowane przez ich nadmiar. Wchodzimy w stan zagęszczenia.
Odsłaniając dalsze powidoki szarości, dobrze jest znaleźć czas na przeciwwagę, odzyskanie balansu. Dążąc do uspokojenia wnętrza, relaksu w ciszy, pełnego poddania się ziemskiej powłoce, gdy rozum staje się pasywny, wolny od wewnętrznych więzów i ograniczeń – zaczynasz doświadczać.

Szukając wyciszenia, sytuujesz ciało w laboratoryjnie białej przestrzeni, dobrze skrojonej. Oczyszczonej ze znaczeń, utrzymującej swoją neutralność. Światło miękko układa się we wnętrzu, skrywając miejsce swego pochodzenia. Odarty ze znaczeń, zmieniasz położenie.
U progu czeka na Ciebie obiekt, punkt wyjścia do wybudowania przestrzeni; wzniesionej po to, aby obiekt mógł w jej wnętrzu wybrzmieć. Relacja obiektu i przestrzeni odzwierciedla tę opisaną przez Sigrfieda Giediona słowami: „architektura zbliża się do rzeźby, a rzeźba zbliża się do architektury”. Wypowiedź równie trafnie obrazuje proces myślenia Teresy Otulak. W okamgnieniu zmieniasz miejsce; gdy jeden koniec idzie w górę, drugi naprzemiennie opada. Tak działa mechanizm seesaw, składający się z belki i podparcia. Aby znaleźć w nim balans, należy przyswoić zasadę jego działania. Wówczas przeszkoda przeistacza się w przyjemność.

Instalacja Seesaw wprowadza w poszerzone pole rzeźby, gdzie mierzymy się z własnymi wyobrażeniami. Doświadczamy jej jako wrażenia zmysłowego. Usytuowanie i sama forma figury Seesaw niemal zmuszają odbiorcę do konfrontacji. Wprawiając w stan dezorientacji, świadomie rezygnując z nadciśnienia treści.
Otulak podejmuje w pracy próbę przewartościowania przestrzeni nad sztuką i wokół sztuki, a tym samym poddaje pod rozwagę mechanizmy jej funkcjonowania

 

więcej informacji o wystawie: https://www.ggm.gda.pl/pl,0,0,1930,Teresa_Otulak_SeeSaw,0,0,index.php

___________________________________________________________________________

 

Indywidualna wystawa Seesaw Teresy Otulak jest nagrodą Gdańskiej Galerii Miejskiej w konkursie Najlepsze Dyplomy 2017, organizowanym przez Akademię Sztuk Pięknych w Gdańsku.

Teresa Otulak – ur. w 1992 roku w Szczecinku. Absolwentka multimediów na Akademii Sztuki w Szczecinie. Tworzy prace wideo, obiekty i instalacje. W swojej twórczości porusza tematy związane z kondycją współczesnego człowieka i mechanizmami jego funkcjonowania. W pracach wykorzystuje język architektury.
Laureatka Najlepszych Dyplomów ASP w Gdańsku (2017), Festiwalu Młode Wilki (2015) i Szczecin Eu- ropean Film Festival (2014), finalistka 15. Artystycznej Podróży Hestii. Jej prace prezentowane były m.in. w Superstudio Più w Mediolanie (2017), Zonie Sztuki Aktualnej w Szczecinie (2016), rk Galerie w Berlinie (2016), Muzeum Narodowym w Szczecinie (2013).
Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2016).