Wystawa „Mamantra / Pamięć Obrazu"

Wystawa „Mamantra / Pamięć Obrazu

Wielka Zbrojownia, Targ Węglowy 6

Lokalizacja: Duża Aula

Przestrzeń: Galeria na Chlebnickiej

Data: 7–22/03/2018

Wernisaż: 07/03/2018, godz. 18:00

Wydział: Malarstwo

Wystawa „Mamantra / Pamięć Obrazu"

Wernisaż: 07.03, godz. 18:00
Termin: 08-22.03.2018
Miejsce: Aula Wielkiej Zbrojowni

 

Poza perspektywÄ… racjonalnoÅ›ci. Andrzej LeÅ›nik. Pismo/pamięć obrazu.

Malarstwo Andrzeja LeÅ›nika wymyka siÄ™ perspektywie, którÄ… rzÄ…dzÄ… wyłącznie zasady racjonalne. TytuÅ‚owa „pamięć obrazu” jest kwestiÄ… na tyle zÅ‚ożonÄ…, że otwiera pole manewru dla rekonstrukcji historycznego pola, w jakim sztuka LeÅ›nika nadal pozostaje stosunkowo sÅ‚abo widoczna. Z kolei „pismo”, którym również posÅ‚uguje siÄ™ historyczka sztuki, w kontekÅ›cie poszukiwania sensów malarstwa LeÅ›nika, prowokuje do wykorzystania wspóÅ‚czesnych dyskursów na temat natury artystycznego obrazu. Te niekiedy łączÄ… problemy malarskiego wyobrażenia czy widzialnoÅ›ci z tym, co nieuÅ›wiadomione, to znaczy z tym, co funkcjonuje poza porzÄ…dkiem wiedzy, przyzwyczajeÅ„ oraz utrwalonych trybów myÅ›lenia.

RacjonalnÄ… zasadÄ™ tego malarstwa wyznacza zatem motyw zygzaka, który wyewoluowaÅ‚ z wczeÅ›niejszych poszukiwaÅ„ rytmu obrazu, utrzymanych w estetyce gestularno-ekspresjonistycznej. Estetyka ta byÅ‚a bliska artyÅ›cie w okresie tuż po ukoÅ„czeniu PaÅ„stwowej Wyższej SzkoÅ‚y Sztuk Plastycznych (obecnie Uniwersytet Artystyczny) w 1984 roku, gdzie  na Wydziale Malarstwa, Grafiki i Rzeźby otrzymaÅ‚ dyplom z zakresu malarstwa w pracowni profesora WÅ‚odzimierza Dudkowiaka. Chociaż przez moment skusiÅ‚a LeÅ›nika otwartość pracowni profesor Izabelli Gustowskiej, która nie widziaÅ‚a sprzecznoÅ›ci w Å‚Ä…czeniu malarstwa z dziaÅ‚aniami w obszarze różnych mediów, to jednak ostateczny wybór pracowni okreÅ›liÅ‚ solidnÄ… tożsamość malarskÄ… artysty. Z czasem zygzak staÅ‚ siÄ™ zapisem wypracowanego przez niego autoanalitycznego malarskiego jÄ™zyka, którego poczÄ…tków, uczciwie rzecz biorÄ…c, należaÅ‚oby jednak szukać poza okresem formalnej edukacji malarza, w Skwierzynie, dokÄ…d przybyÅ‚ z górskiego miasteczka GÅ‚uszyca Górna. Na Ziemi Lubuskiej, jak wspomina artysta, w poczÄ…tkowych latach szkoÅ‚y podstawowej, odbywaÅ‚y siÄ™ lekcje polskiego koÅ„czone ćwiczeniem rysowania szlaczków, które zapamiÄ™taÅ‚ jako odreagowanie od dyscypliny i rutyny pisania.

Za pomocÄ… jÄ™zyka zapisu wÅ‚asnego doÅ›wiadczenia medium obrazu przez kolejne dekady LeÅ›nik wspóÅ‚tworzy tradycjÄ™ nowoczesnego malarstwa w Poznaniu, gdzie tendencje w ramach tej dyscypliny sÄ… akurat stosunkowo wÄ…tÅ‚e. W postawie twórcy uderza otwartość i swoboda, dalekie zarówno od prowizorycznoÅ›ci artystycznych poszukiwaÅ„, jak i autorytarnego mÄ™skiego etosu łączonego z dziedzictwem modernistycznego ekskluzywizmu. Chce on tradycji speÅ‚niajÄ…cej siÄ™ w dwuwymiarowym medium nadać jakÄ…Å› trwaÅ‚ość i celowość, a zarazem droga jakÄ… wybiera zakÅ‚ada elementy tranzytowe, efemeryczne i pewnÄ… niewiadomÄ….  Być może to zamiÅ‚owanie do wyrywania siÄ™ z miejskiego Å›rodowiska w góry, a nastÄ™pnie przemiana pamiÄ™ci pejzażu górskich szczytów w coÅ› nie do poznania, sprawia, że LeÅ›nik od poczÄ…tku stawia na rytm, odpowiadajÄ…cy za Å‚ad kompozycji i organizacjÄ™ przestrzeni obrazu. Cechy schlebiajÄ…ce z ducha poznaÅ„skiemu zamiÅ‚owaniu do porzÄ…dku sÄ… jednak artykuÅ‚owane spontanicznie, poprzez zmierzwione abstrakcyjne kompozycje, które od poczÄ…tku uderzajÄ… brawurowym wyczuciem koloru. NastÄ™pnie artystyczny ugór krystalizuje siÄ™ w zygzak i jÄ™zyk LeÅ›nika krzepnie w ciÄ…gach utkanych z tego motywu. Malarz nie wstydzi siÄ™ pokrewieÅ„stwa z tkaninÄ… artystycznÄ…, w powierzchownej Å›wiadomoÅ›ci kojarzonÄ… z kobiecoÅ›ciÄ… i dekoracyjnoÅ›ciÄ…. JeÅ›li gra z samym sobÄ… ma być autentyczna, to prowadzona jest ona na granicy modernistycznej tautologii stylu sygnaturowego i jego dekonstrukcji, na co wskazuje operowanie fragmentarycznoÅ›ciÄ… czy generowanie malarskich Å›ladów znaku. Niedawna fascynacja LeÅ›nika motywami astronomicznymi umniejsza rangÄ™ zygzaka i wpÅ‚ywa na pojawienie siÄ™ w wewnÄ™trznej logice rozwoju malarstwa LeÅ›nika motywu okrÄ™gu. PowstajÄ… ukÅ‚ady quasi-planetarne, które relatywizujÄ… tak aluzjÄ™ do pejzażu górskiego, jak i rozterki wynikajÄ…ce z mieszczaÅ„skiego wymiaru wpisanego w zawód profesora Akademii, od których ucieczkÄ™ wydaje siÄ™ on znajdować w malowaniu. Wartość spoÅ‚eczna jego obrazów jest najtrudniejsza do uchwycenia ze wzglÄ™du na jego rudymentarne formy, obsceniczne w swym milczeniu.  Ich ciÄ…gi niosÄ… ze sobÄ… pamięć rozmów z innymi artystami (miÄ™dzy innymi Jan Berdyszak czy Jan Tarasin)  i czerpane od nich inspiracje. Malarstwo LeÅ›nika nadal jednak czeka na powiÄ…zanie reguÅ‚ swej estetyki z szerszym kontekstem, niekoniecznie caÅ‚kowicie spójnym wyłącznie z lokalnymi tradycjami.

Ewelina Jarosz

Link do wydarzenia: www.facebook.com/events/1679554242087558/