Rzizajn – granica między rzeźbą a dizajnem

Rzizajn - granica między rzeźbą a dizajnem

Przestrzeń: Kultura Ma Wiele Twarzy

Data: 14–20/02/2018

Wernisaż: 14/02/2018, godz. 18:00

Wydział: Architektura i Wzornictwo

Rzizajn – granica między rzeźbą a dizajnem

Wernisaż: 14.02, godz. 18:00
Termin: 15.02-03.03.2018
Miejsce: Zbrojownia Sztuki


W przestrzeni Kultura ma Wiele Twarzy, postaramy się zarysować szerokość granicy miedzy rzeźbą a dizajnem i pokazać, że ta „ziemia niczyja”, to całkiem spory i dobrze zagospodarowany kawałek.

To, czy przedmiot został wykonany przez wzornika czy rzeźbiarza nie klasyfikuje go z góry jako dizajn lub sztukę. Co jeśli lampa, solniczka czy gąbka, którą kupujesz poza swoim przeznaczeniem i wyglądem, czyli typowo wzorniczymi kryterium, niosłaby też ładunek emocjonalny, jakąś głębszą ideę? Tym przecież zajmuje się sztuka.

Rzizajn, to przedmioty, które noszą znamiona użytkowości i sztuki, ale rzizajn to nie tylko to. To obiekty, które swoją użytkowość dostają czasem zupełnie przypadkiem, jak plakieta z brązu użyta w samoobronie, czy mała cynkowa rzeźba, której nieoczekiwanym przeznaczeniem stało się podpieranie książek na półce. Ta zasada działa też w drugą stronę. Ile razy zdarzyło nam się kupić piękny, zupełnie niefunkcjonalny przedmiot, jak niewygodny dizajnerski stołek, czy wazon, który cieszy oko, ale za nic, nie da się do niego wcisnąć więcej, jak dwa kwiatki?

Kuratorzy:
Dr Łukasz Guzek oraz Dominika Karc

W projekcie biorą udział:
Marianna Grabska
Bartosz Guz
Dominika Karc
Sewer Niedzwiecki
Kamil Niewiński
Natalia Magalska
Małgorzata Sarnecka
Paulina Stokowska 
Saskia Wojtalewicz 
Klaudia Żak

Wejście na wystawę będzie możliwe jedynie przez Uczelnię od strony ul. Tkackiej.


Dominika Karc // Bartosz Guz

Stół//stoliki

Dwie drewniane części stołu, umieszczone w dwóch różnych miejscach, starają się przebić rozdzielającą je przestrzeń. 

Współczesna technologia  łączy rozerwane dwie połówki stołu w całość, która zatapia się wizualnie w mgłę twardej rozdzielającej ściany, z jednej strony będącej fizyczną barierą, a z drugiej przestrzenią niedopowiedzianą, która otwiera pole do interpretacji tego wszystkiego co może znajdować się tuż za.

Jest to projekt o potencjale dizajnerskim, jako produkt, rozwiązanie, łączące pomimo dystansu dwie osoby przy wspólnym stole, posiłku, porannej kawie. Daje przestrzeń do wspólnej rozmowy, bliskości. 

Tworzy jedną integralną cześć istniejącą tu i teraz.

———

Natalia Magalska

Dwie miękkie piankowe głowy, na miękkim kubiku.

——-

Klaudia Żak

Ceramiczna forma inspirowana roślinnością.

————-

Dominika Karc

Poczęstuj się!

Porcelanowe wyciski ust i fragmentów twarzy, przypominające naczynia. Postawione na stole w taki sposób jak gdyby chciały samoistnie napić się wody, jednocześnie stanowią zródło wody/ pokarmu dla osoby częstującej się. Smacznego!

————

Kamil Niewiński

„Life light”
autor: Kamil Niewiński

Życie i śmierć nieustannie się przeplatają . Jedno nie istnieje bez drugiego. Światło wychodzące z niegdysiejszego życia symbolizuje życie, odrodzenie. Życie wychodzi ze śmierci, nie może bez niego istnieć. Ta  uniwersalna idea zamknięta jest w użytkowej formie lampy. Bo dzieło sztuki nie musi być prezentowane w galerii.  Może zawisnąć w domu każdego z nas i cieszyć nasze oczy, spełniając jednocześnie swoją funkcję.

———

Kamil Niewiński 

„Ptaki w Raju” 
autor: Kamil Niewiński
Praca wykonana w Pracowni Ceramik Artystycznej prof. Teresy Klaman  w Akademii Sztuk Pięknych w Gdansku.

Ptaki nieodmiennie wpisały się w kulturę naszego kraju. Symbolika poszczególnych ptaków bywa odmienna. Spaja je jednak wspólny mianownik – są orędownikami wolności. Połączone zabiegiem nieco turpistycznym – z martyrologicznym wyzwoleniem poprzez śmierć. Wyniesione są jako święci bracia mniejsi. Strażnicy tego co piękne-życia, Wolność daje nowe życie. Ta  prosta idea zamknięta jest w użytecznej formie. Bo dzieło sztuki nie musi być prezentowane na kubiku w galerii. Każdy z nas może postawić je na parapecie swojego okna i cieszyć się jego praktyczną stroną.

————

Sewer Niedzwiecki

Wieloelementowy obiekt, rodzaj przestrzennego puzzla do składania w taki sposób, by każdy własnoręcznie był w stanie stworzyć interesujący obiekt dla siebie.

————

Sewer Niedzwiecki

Drewniany instrument.

————————

Małgorzata Sarnecka

Projekt stolika kawowego wykonali Magda i Ksawery Kirklewscy. Bardzo cenię sobie działalność tych ludzi, dlatego zdecydowałam się wykorzystać do tej realizacji wyjątkowy materiał. Blat stolika został zrobiony z deski, będącej częścią roboczego stołu, używanego przez studentów pracowni dyplomowej profesora Radwańskiego. Nosi on ślady ich użytkowania i dzięki temu staje się reliktem przeszłości, pamiątką przypominającą losy absolwentów i ich prowadzącego. Drewno to zdemontowałam uprzednio, aby wykonać z niego swoją inną pracę, „Skrzydło”. Pozostały materiał wystarczył do zrealizowania projektu stolika, który nazwałam „Xsawery”. 

———

Paulina Stokowska 

„Donice”
Betonowe donice przedstawiające żeńskie partie ciała , są symbolem? Matki ziemi, ziarna, które rodzi się -ciągłym kołem życia? Czy może po prostu zwykłymi donicami, na kwiatki ?

—————

Saskia Wojtalewicz 

Pierścionek wydrukowany w 3D, z bursztynem w centrum, którego forma powstała poprzez przekształcanie tworzących go przekrojów, aż do uzyskania ażurowej struktury. Jest interesującym przedmiotem, zarówno w typowym dla siebie kontekście – na dłoni,  jak również jako samodzielny obiekt.

————-

Marianna Grabska

charakterystyczny, popularny i tani oraz łatwy do zidentyfikowania stolik kawowy, oklejłam fornirem z dziesięciu gatunków drzew egzotycznych nawiązując do technik intarsji. Na blatach widnieją fragmenty wielkopłytowych bloków, kolejnej masowej produkcji. Łącząc te dwa produkty zauważam jak wiele osób zaczynalo urządzać na nowo swe mieszkanie od zakupu tego stolika

Link do wydarzenia: https://www.facebook.com/events/861907357315764/