Przemysław Garczyński "Kiedy góra była bogiem"

Przemysław Garczyński

Data: 26/10–20/11

Wydział: Malarstwo

Przemysław Garczyński "Kiedy góra była bogiem"

wernisaż 26.10.2022 godzina 18:00
wystawa trwa do 20.11.2022
miejsce: Filharmonia im. M.Karłowicza w Szczecinie, Galeria Poziom 4, ul. Małopolska 48
 
Wydarzenie na fb – przejdź na stronę
 
 
 
Kiedy góra była bogiem / Przemysław Garczyński
 
"W obrazach Przemysława Garczyńskiego odbijają się krajobrazy, które pozornie znamy – pole z pojedynczym domkiem, drzewo, maszt telewizyjny czy gęsto zaludniona miejska dżungla wieżowców poprzecinana arteriami niczym żyłami miejskiego krwioobiegu.
 
Malarstwo artysty odnosi się do architektury i pejzażu. Sam tytuł wystawy sugeruje formy kultu – może zigguraty tudzież gotyckie świątynie, może też strzeliste góry. Obrazy Garczyńskiego wyróżniają się na tle niefiguratywnego malarstwa przede wszystkim pewną przekorą. Bardzo świadomie artysta odnosi się do wielkich konstruktywistów i malarzy, którzy poświęcili się geometrycznej abstrakcji. Garczyński nie kopiuje jednak utrwalonych w historii sztuki przedstawień, jego podejście – nie pozbawione humoru i lekkiej ironii – jest świeże. Jest to malarz poszukujący własnego języka wizualnego. 
 
Kiedy patrzę na obrazy Przemysława Garczyńskiego, nasuwają mi się skojarzenia z sakralnymi obrazami Jerzego Nowosielskiego, z centrycznym nasyceniem barw u Wojciecha Fangora, z miastem Pieta Mondriana, z El Lissitzkim, z Malewiczem, Kandinskym, ale także – a czemuż by nie – z głębokimi barwami drapowanych tkanin u Jana van Eycka, z iluzją krajobrazu jak u Maxa Ernsta. Garczyński nie przeczy, że inspirują go dawni mistrzowie, co widać gołym okiem. 
 
Napomknęłam o przekorze. Tak, geometryczny świat malarstwa Garczyńskiego jest przewrotny. Z jednej strony w oczywisty sposób nawiązuje do innych wielkich malarzy, a z drugiej strony tworzy w tkance malarskiej własne DNA – nie są to tylko płaszczyzny konturu i koloru, ale zdecydowanie coś więcej. Peryferia, które inspirują malarza, stają w centrum przedstawienia. Miasto, które jest tematem większości obrazów, stworzone jest z kakofonii płaszczyzn horyzontalnych i wertykalnych. Stąd często tytuły prac – z serii Horyzonty, Figury Pierwsze, Konstrukcje.
 
Obrazy artysty stanowią refleksję na temat pejzażu, w którym królują linia i kolor. Malarstwo Garczyńskiego jest totalne, opowiada świat za pomocą matematycznych kompozycji, które artysta maluje intuicyjnie i jednocześnie bardzo pewnie. Stanowi ono metaforę świata, w którym żyjemy".
 
Agata Nowosielska
 
 
 
Przemysław Garczyński – ur. w 1988 roku w Lublinie. Ukończył grafikę na Uniwersytecie Marii Skłodowskiej-Curie w Lublinie i malarstwo na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku.
Obecnie zatrudniony na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku na Wydziale Malarstwa jako asystent. Zajmuje się malarstwem, malarstwem ściennym i grafiką.
 
Finalista konkursów artystycznych: 
 
V Ogólnopolski Konkurs Malarski im. Leona Wyczółkowskiego 2022
STRABAG Artward International 2022, 
Nowy Obraz / Nowe Spojrzenie 2019, 
Triennale Sztuki Pomorskiej 2019, 
Gdańskie Biennale Sztuki 2018,
17. Artystyczna Podróż Hestii 2018,
III Ogólnopolski Konkurs Malarski im Leona Wyczółkowskiego 2018. 
 
Nagrody: 
 
Grandprix pierwsze miejsce – Nagroda Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 29. Ogólnopolskim Przeglądzie Malarstwa Młodych, Promocje 2019,
 
Wyróżnienie w konkursie „Nowy Obraz / Nowe Spojrzenie 2019, 
 
III nagroda w V Ogólnopolskim Konkursie Malarskim im. Leona Wyczółkowskiego 2022