Projekty naszych studentów na Gdynia Design Days

Projekty naszych studentów na Gdynia Design Days

Data: 2–10/07/2022

Wydział: Architektura i Wzornictwo

Projekty naszych studentów na Gdynia Design Days

Wystawa czynna: 2-10.07.2022, godz. 10.00-20.00

Miejsce: PPNT Gdynia, al. Zwycięstwa 96/98 / Budynek III

Wstęp bezpłatny

 

Podczas wystawy Nowa generacja na Gdynia Design Days możecie zobaczyć projekty naszych studentek i studentów, które powstały na Wydziale Architektury i Wzornictwa! Zachęcamy do udziału w wydarzeniu. 

Wybrane prace to :

 

krzesło Reos, autorzy: Adam Friedrich, Beata Mielus

Projekt Reos jest związany z wtórnym użyciem odpadów przemysłowych i gospodarczych. Kości stanowią produkt uboczny przemysłu spożywczego, znaczna ich część nie jest wykorzystywana do żadnego celu – w konsekwencji jest marnowana. Kości zostały wykorzystane jako baza do stworzenia biomateriału, powstaje z nich granulat, których następnie po odpowiedniej obróbce umożliwia przygotowanie tworzywa. Biomateriał można formować, odlewać, frezować i ciąć w dowolny sposób.

 

siedzisko Flauta, autorka Zuzanna Kowalska

Założeniem projektu było nadanie nowego przeznaczenia materiałowi z recyklingu jakim jest zużyty żagiel. Wykorzystując jego wytrzymałość na napinanie, powstało siedzisko na stalowym stelażu. Surowy wygląd, użyte materiały oraz sposoby łączeń, sprawiają że idealnie wpisuje się on w portowy krajobraz.

 

kalendarz Rafa Koralowa, autorka: Martyna Padoł

Projekt kalendarza powstał dzięki inspiracji kolorystyką i głębią rafy koralowej. Dzięki wykorzystaniu ażurowych stron i użyciu odpowiedniej kolorystyki, udało się stworzyć ciekawy kalendarz, w którym można poznać różne gatunki zamieszkujące rafę koralową. 

 

O WYSTAWIE:

A gdyby tak zamiast produkowania nowych dóbr, postawić na ich używanie i przetwarzanie? To nie fikcja, to nowy kierunek działania oznaczający odchodzenie od linearnej produkcji w stronę gospodarki cyrkularnej i zmieniający rolę projektantów.

Nowi projektanci bardziej niż samym produktem, powinni się dzisiaj zajmować całościowym procesem produkcji, konsumpcji i utylizacji, a także sposobami użytkowania produktu i jego dystrybucji. Praca projektowa nie kończy się w momencie nadania rzeczy kształtu, wymaga przewidywania jak produkt będzie się starzał, kiedy może się popsuć i jak go naprawiać lub jak odzyskać możliwie dużo materiałów lub części do ponownego wykorzystania w cyklu produkcyjnym.

Ponadto od projektantów nowej generacji oczekujemy, by stawiali na dostępność, czyli możliwie szerokie włączanie użytkowników o różnych stopniach sprawności i różnej wrażliwości (także nieneuronormatywnej), o różnych kompetencjach i zasobności. Nie jest sztuką zaprojektowanie wspaniałego produktu o wysokiej cenie, sztuką jest projektowanie, które poprawia przestrzeń publiczną i staje się dostępne dla wielu.

Przyglądając się pracom studentów, nieustannie zadajemy sobie pytanie o to, czym jest współcześnie zrównoważony rozwój. Co oznacza w praktyce? Czy wystarczy rozwój balansować, spowalniać, a może odwrócić się od tendencji wzrostu i szukać czegoś zupełnie innego? Jesteśmy ciekawi, jakie pomysły mają młodzi projektanci.

Wystawa „Nowa generacja” to wybór najciekawszych dyplomów studenckich z trzech uczelni: School of Form w Warszawie, Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku i Politechniki Koszalińskiej (Wydziału Architektury i Wzornictwa).

Tak kuratorka wystawy Agata Nowotny opowiada o pracach prezentowanych na wystawie:

„Przyglądam się, jak absolwenci radzą sobie z nowymi wyzwaniami projektowymi. Czy trafnie przewidują potrzeby nie tylko indywidualnych odbiorców, ale także producentów czy firm oferujących usługi? Czy potrafią wybiegać w przyszłość, a nie tylko znajdować doraźne działania uśmierzające aktualne bolączki?
Doceniam prace, które są przenikliwe – wskazują na niedostrzegany, ale ważny problem lub pokazują znany problem od innej strony. Doceniam rzetelność badania i obserwacji, które poprzedzają projektowanie. Powierzchowne projekty są emanacją ego lub ekspresją, a prawdziwe projektowanie to umiejętność obserwowania, analizy i wyciągania wniosków. Doceniam praktyczną kreatywność, bo na dobrze zaobserwowane problemy, trzeba umieć znaleźć pomysłowe rozwiązania. W pracach studenckich szukam świeżości i nowości – ciekawi mnie spojrzenie młodych ludzi i umiejętność dostrzegania tego, co umyka w przekazie głównego nurtu. Projekty studenckie nie muszą według mnie być gotowe do wdrożenia, nie stykają się jeszcze z ograniczeniami rynku czy systemów dystrybucji, ale muszą być zakorzenione w rzeczywistych potrzebach ludzi i wynikać z realnego oglądu sytuacji. Doceniam, gdy autorzy i autorki zamiast znajdować remedium na ból i tymczasowo go łagodzić, potrafią dostrzegać prawdziwe przyczyny i, uprzedzając wydarzenia, znajdują rozwiązania zmieniające reguły gry”.

Wydarzenie FB <-