Henryk Cześnik "Niebezpieczne zabawy"

Henryk Cześnik

Data: 4/02–12/03

Wernisaż: 4/02/2022, godz. 18:00

Wydział: Malarstwo

Henryk Cześnik "Niebezpieczne zabawy"

Miejskie Biuro Wystaw Artystycznych w Lesznie i Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie oraz Agencja Zegart zapraszają na wystawę.

wernisaż on-line: 4.02.2022 /piątek/, godz. 18.00, na profilu facebook.com/MBWALeszno zamieścimy relację ze spotkania z Autorem, które poprowadzi kurator Jerzy Zegarliński.

wystawa czynna: 05.02-12.03.2022

miejce: Galeria MBWA Leszno, ul. Leszczyńskich 5

 

Henryk Cześnik urodził się 12 kwietnia 1951 r., w Sopocie. Jest absolwentem Wydziału Malarstwa PWSSP w Gdańsku. Dyplom uzyskał w pracowni Kazimierza Ostrowskiego, w 1977 r. Tytuł profesora nadzwyczajnego otrzymał w 1994 r., a od 2003 r. jest profesorem zwyczajnym na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, gdzie prowadzi malarską pracownię dyplomującą, na Wydziale Malarstwa i Grafiki. Brał udział w ponad stu wystawach zbiorowych i indywidualnych, w renomowanych galeriach, na całym świecie.
Wystawa pt. Niebezpieczne zabawy składa się z prac powstałych – w większości – w ostatnich latach. Jej ekspozycja w Miejskim Biurze Wystaw Artystycznych w Lesznie przygotowana została przez Państwową Galerię Sztuki w Sopocie, we współpracy z Agencją Zegart.

Rysowanie/malowanie/pisanie/obrazowanie. To malarstwo z ducha rysunku – tak chyba najprościej można zdefiniować technikę, ale i energię artystyczną Henryka Cześnika. W jego sztuce to kreska jest nośnikiem treści, znaczeń i dramaturgicznych zwrotów akcji. Zatem jest Cześnik rysownikiem, ale częściej pracującym na płótnach niż papierach. Lubi rozmach i duże formaty, najchętniej wielkości prześcieradła, czyli na przykład 200 x 130 cm. Cześnik w swej sztuce opowiada się całkowicie po stronie treści, narracji, historii; nawet jeśli są one fragmentaryczne, urwane, nieciągłe, nadal pozostają opowieściami. Te obrazowe narracje mają bardzo różnorodne źródła – najwięcej tu chyba przygód własnych, wspomnień, zasłyszanych opowieści. Są liczne cytaty z rzeczywistości, rzeczy zobaczone na ulicy czy w telewizji, ale są również jawne i częste odniesienia do historii malarstwa, do historii sztuki.

/Bogusław Deptuła/