Głęboka Woda

Głęboka Woda

Data: 19/11–17/12/2022

Głęboka Woda

Finisaż: 17.12.2022 r.

Czas trwania: 19.11–17.12.2022 r.  

Miejsce: Gdańska Galeria Miejska 1, ul. Piwna 27/29

 

Osoby studenckie: T.A. Baum, Mac Lewandowski, Ant Łakomsk, Joanna Klikowicz, Michał Kowalczys, Zuzanna Kozłowska, Sara Pankowska, Marta Prabucka, Tomasz Umbras, Olga Yatsechko

Kuratorki: Andżelika Kliś, Franciszek Smoręda

Identyfikacja wizualna: Anna Jeglorz

 

Projekt Głęboka Woda to cykl warsztatów, działań artystyczno-edukacyjnych przygotowany dla zaproszonych przez kuratorki osób studiujących w Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku i Warszawie. W tegorocznej edycji skupiamy się na wykorzystaniu języka jako narzędzia o potencjale politycznym, tożsamościowym i artystycznym. Zamierzamy badać jego możliwe zastosowania na przykładach praktyk partycypacyjnych, kolektywnych modeli pracy ze słowem, form wizualno-tekstowych dotyczących użycia diagramów, map myśli w twórczości artystycznej. Osoby prowadzące warsztaty wykorzystują w nich interdyscyplinarne możliwości języka, tworząc teoretyczno-artystyczno-performatywno-pisarski splot aktywności twórczej.

Głęboka Woda ma charakter weekendowych zjazdów twórczych nastawionych na horyzontalną wymianę wiedzy i doświadczeń. Rezygnujemy z podziału na osoby studenckie, mistrzowskie i kuratorki projektu na rzecz wspólnego działania oraz wzajemnej nauki o równościowym charakterze. 

W ramach pierwszego zjazdu podzielimy się zdobytą wiedzą z zakresu instytucjonalnego obiegu sztuki na przykładach współpracy artystek z galerią publiczną (Andżelika Kliś) i prywatną (Franciszek Smoręda). Ada Rączka poprowadzi warsztaty pod tytułem „Formy wspólne, liczby mnogie” będziemy badać i ćwiczyć różne strategie wspólnego tworzenia. W działaniu będzie skupiać się na trzech sposobach kolektywnej pracy ze słowem: pisaniu grupowym, wykorzystywaniu cytatów i ich przetwarzaniu oraz pisaniu w liczbie mnogiej i wielogłosie. Efektem warsztatu będzie zin skomponowany z napisanych wspólnie tekstów.

Między spotkaniami warsztatowymi pojedziemy na wycieczkę do Warszawy, gdzie przyjrzymy się funkcjonowaniu różnych modeli instytucji kultury: oddolnych inicjatyw, prywatnych galerii, miejsc, w których sprawuje się opiekę nad spuścizną nieżyjących artystek i artystów.

Podczas kolejnego zjazdu warsztaty poprowadzą Maja Demska oraz Kacper Szalecki. Maja Demska przeprowadzi ćwiczenia pod tytułem „Miękkie dane” dotyczące obrazowania danych i zastosowania diagramu w sztuce, by zweryfikować możliwości analityczne i potencjał artystycznego diagramu. Kacper Szalecki zajmie się performatywno–rysowniczą interakcją z uczestniczącymi w zajęciach osobami. W swojej części połączy działania skupione na automatycznym, improwizowanym szkicowaniu, które przeistoczą się w grę skupioną na mapowaniu skojarzeń związanych z hasłem “utopia”.

 

Ada Rączka – ur. 1997, absolwent_ka Fine Arts w Städelschule. Pracuje z obrazami, tekstem i wideo. Szuka wizualnej i tekstowej reprezentacji prac reprodukcyjnych (ang. reproductive work), m.in czynności sprzątania, gotowania, dbania i opieki. Interesuje się językiem niebinarnym. Osoba autorska książki poetyckiej „Nie róbmy nic, błagam. Ale powiedzmy innym, że robiłyśmy” (2019) oraz zina „Próba wyjścia z brzucha | Próba wejścia do brzucha” (2021) stworzonego z Zofką Koftą i Girls* to the Front. Tej zimy nakładem Staromiejskiego Domu Kultury w Warszawie ukaże się jej_go trzecia książka poetycka – „Chciałośmy”.

 

Maja Demska – artystka, kuratorka, autorka tekstów. Zajmuje się zagadnieniem danych w polu sztuki. Używa diagramu jako narzędzia komunikacyjnego i artystycznego, tworząc rysunkowe dokumentacje projektów artystycznych, procesów grupowych i archiwów. Założycielka „Groszowych spraw” – przestrzeni działań i wydarzeń artystycznych na Bazarze Namysłowska w Warszawie. W 2022 roku wydała tomik poetycki „Udawanie ludzi”.

 

Kacper Szalecki – ur. 1996, artysta wizualny, fotograf, autor instalacji i wideo. Absolwent Nowych Mediów i Kultury Cyfrowej na Uniwersytecie Łódzkim. Jako fotograf zadebiutował w 2016 roku na Miesiącu Fotografii w Krakowie projektem “Olympia’s Diary”. Współtwórca upadłego kolektywu artystycznego Dom Mody Limanka. Obecnie pracuje w Dziale Komunikacji w Muzeum Sztuki w Łodzi.