Mariusz Waras / M-CITY.FLUX

Mariusz Waras / M-CITY.FLUX

Data: 23/10–10/11/2024

Wydział: Architektura

Mariusz Waras / M-CITY.FLUX

wernisaż 23.10.2024, godz. 19:00

wystawa czynna: 23.10-10.11.20224

miejsce: Galeria ARTINFO, Dzielna 5, Warszawa


Galeria ArtInfo prezentuje najnowszą wystawę Mariusza Warasa (m-city), zatytułowaną "Flux". Kolekcja 9 obrazów wykonanych techniką spreju i szablonów, ukazuje charakterystyczny styl artysty, znany z jego murali street-artowych, a także język, którym, wykorzystując proste, graficzne formy oraz właściwe street-artowi zsyntetyzowanie i wyeksponowanie tematu, artykułuje problemy przestrzeni miejskiej.

Flux: Miasto w stanie ciągłej zmiany

Cykl "Flux" (ang. przepływ, zmienność) przedstawia dysfunkcyjne środowisko miejskie w stanie nieustannej transformacji. Czarno-białe kompozycje z gradientami srebrai ukazują gęste, wielopoziomowe pejzaże urbanistyczne, zbudowane ze stłoczonych budynków i arterii komunikacyjnych, spowite wydobywającymi się z kominów oparami. Kompozycje uproszczonych budynków, działające, również na obrazach, skalą, fascynują swoją funkcjonalnością, wskazaniem na rozbudowany system w jaki wchodzą, odsłaniając jednocześnie własną (więc i systemu) kruchość i podatność na błędy i zużycie. Zawalone mosty przerywają wielopasmowy ruch samochodów, tworzą wyrwę w umownej przestrzeni miasta, dekonstruują ją. Uderzająca jest nieobecność jakichkolwiek elementów natury i ludzi; w dystopijnej perspektywie Warasa, miasto jawi się jako trudny ekosystem, ograniczający możliwość bezpośredniej obecności i funkcjonowania – na poziomie biologicznym i społecznym. Obrazy emanują wyobcowaniem i chłodem: gubiące się w dymach ściany wieżowców przywodzą na myśl skalne fortece, wysokogórską ascetyczność przyrody i formy, niedostępność, iluzoryczną samowystarczalność twierdzy. Ich lewitowanie przywołuje też skojarzenia miasta-mirażu, złudzenia, o tyle cudownego co niebezpiecznego – dla zbyt ufnego lub poddanego desperacji interpretatora.

Tytuł „Flux”, w odniesieniu zarówno do cyklu obrazów, jak i całej wystawy, eksponuje zmienność i niestabilność przedstawionego świata, płynność granic pomiędzy funkcjonalnością a dysfunkcją w nowoczesnych metropoliach, a także – iluzoryczność koncepcji urbanistycznych.
Na wystawie prezentowane są również (choć nie tylko) obrazy z serii "Loom" (ang. krosno, tkać, majaczyć), abstrakcyjne kompozycje w czerni, bieli i złocie, prezentujące obszar aktualnych eksperymentów Mariusza Warasa z teksturami. Wyprowadza je jako autonomiczne atrybuty obiektów (tworzonych i katalogowanych przez niego od początków twórczości w bibliotekę elementów miasta) i nadpisuje na inne formy, zaburzając tym ich rozpoznawalność i funkcjonalność. Na poziomie projektowym, korzysta z estetyki glitchu, błędu, przypadkowości, eksploruje też wewnętrzny potencjał dynamiczny i dialektyczny palimpsestu, motyw obecnego w tytule prac strukturalnego tkania znaczeń. Obrazy przedstawiają zapośredniczone w rzeczywistości miejskiej abstrakcyjne kompozycje, w których wywiązuje się gra pomiędzy obiektem – znakiem, a kontekstem (teksturą), ingerującym (w) i zniekształcającym odbiór i wewnętrzne znaczenie. Ostatnio Waras wykorzystuje swoje eksperymenty z teksturami również tworząc obiekty wirtualne, w tym w rzeczywistości rozszerzonej, nastawione na imersję i interakcję z odbiorcą.

 

https://artinfo.pl/wydarzenia/mariusz-waras-m-city