CHEM-NIEM, wystawa indywidualna Filipa Ignatowicza
Data: 22/06/2024
Wydział: Malarstwo
CHEM-NIEM, wystawa indywidualna Filipa Ignatowicza
wernisaż: 22.06.2024, godz. 20:30
kurator: Przemysław Łopaciński
miejsce: Galeria w Ruchu (Stocznia Cesarska – Gdańsk, 80-863, ul. Popiełuszki)
Projekt CHEM-NIEM skupia się tematycznie na zjawisku importowania artykułów chemicznych (detergentów, proszków i mydeł) z Niemiec i ich resellingu z zyskiem, zgodnie z potwierdzoną faktami wiarą, że przez lata na natywnym dla nich rynku te same marki oferowały produkty o lepszym i bardziej nasyconym składzie (a często i w lepszej cenie). Prawdopodobnie właśnie przez to sklepy typu “Chemia z Niemiec” na stałe wpisały się w polski krajobraz. Moje obrazy w kioskowej Galerii w Ruchu, wraz z bannerami (swoistymi ready-made'ami) oraz dedykowanym szyldem tworzą scenografię właśnie takiego fake'owego, chemicznego sklepu. Jednak, co zabawne, zdecydowana większość tego projektu rzeczywiście przyjechała do nas z Niemiec, ostatni raz zestaw tych prac pokazywany był podczas wystawy KUNSTDROGERIE (DROGERIA SZTUKI), która miała miejsce w Kunstraum Berlin w 2023 roku. Tam skupiałem się na tym, aby odwrócić kierunek importowego wektoru tych produktów i przyjrzeć się relacji Polsko-Niemieckiej i odwrotnie za pomocą zjawiska “chem-niem”. Pokaz na terenach Stoczni Gdańskiej to bardziej realizacja site-specific, bo ideowo zadaje pytanie o proces gentryfikacji i komercjalizacji przestrzeni historycznych, symbolicznych.
Fascynacja produktem i zjawiskiem utowarowienia towarzyszy mojej twórczości od około 2011 roku i najczęściej wyraża się w projektach brandowanych autorską marką FIGNACY&co. Malowanie malarskich atrap produktów i towarów w skali 1:1, to strategia jaką realizuję od 2016/2017 roku, a jej podwaliny można było zauważyć jeszcze wcześniej, bo już podczas wystawy dyplomowej. Moje art-produkty każdorazowo powstają na tradycyjnie przygotowanym podobraziu — płótnie naciągniętym na specjalnie dociętym do kształtu blejtramie. Tak powstałe obrazy stają się nie tylko trompe l'oeil — obrazami posiadającymi z odległości cechy iluzyjne, ale przede wszystkim stanowią wnikliwą weryfikację pejzażu konsumerycznego i rodzaj substytutu konsumpcyjnego.
Wydarzenie na fb – przejdź na stronę