"Zmyślny Przedmiot Myśli" i "Rola Kontrola Kontra Rola" w Instytucie Cybernetyki Sztuki

Data: 15/07/2023

Wydział: Rzeźba i Intermedia

"Zmyślny Przedmiot Myśli" i "Rola Kontrola Kontra Rola" w Instytucie Cybernetyki Sztuki

termin: 15.07.2023

miejsce: ICS Instytutu Cybernetyki Sztuki w Gdańsku Osowej

 

Wystawy problemowe, wspólnotowe, koncerty, performance, steerage w trakcie wernizaży:

I
"ZMYŚLNY PRZEDMIOT MYŚLI":
MARTA BRANICKA, MONIKA CICHOSZEWSKA, XAWERY DESKUR, MAŁGORZATA DOBKE,
JAN GALBAS, MICHAŁ GÓRCZYŃSKI, LESZEK GOLEC + TATIANA CZEKALSKA, KRZYSZTOF GLISZCZYŃSKI, EMILIA GRUBBA, IVONA HAURASH, GIEDYMIN JABŁOŃSKI, ZUZANNA JANIN, DOMINIKA JANOWSKA + MATEUSZ GRZYBOWSKI, MAŁGORZATA JAROCKA, MARTYNA JASTRZĘBSKA, KRZYSZTOF JURECKI, GRAŻYNA KRĘCZKOWSKA, LESZEK KRUTULSKI,
TOMASZ KOPCEWICZ, KATARZYNA KRYŃSKA, MAJA MIRO, MAREK ROGULSKI, SZYMON WIECZOREK, AGATA ZIELIŃSKA-GŁOWACKA
INSTYTUT CYBERNETYKI SZTUKI I GALERIA SPIŻ 7 W GDAŃSKU OSOWIE
UL. KOMANDORSKA 26, BUDYNEK A
Otwarcie: 15 LIPCA 2023, SOBOTA,
GODZ. 18:30–20:30
KONCERT MUZYKI IMPROWIZOWANEJ ORAZ PERFORMANS / STEERAGE W TRAKCIE WERNISAŻY
(dojazd z Pętli w Gdańsku Oliwie autobusami 169 lib 171 (około 13 minut) do przystanku Nowa i 4 minuty pieszo)
kurator, koncepcja dr Marek Rogulski

II
"ROLA KONTROLA KONTRA ROLA"/
"ART AFTER PSYCHO-SOCIOLOGY" [cz.1]
MARIUSZ BIAŁECKI, HANNA BRZUSZKIEWICZ, WOJCIECH CIESIELSKI, OSKAR CHMIOŁA,
JOWAN CZERKAS, MIKOŁAJ DOBIES, TOMASZ GIZIELSKI, SYLWIA GÓRAK, JERZY GRZEGORSKI, MICHAŁ HARASIM, ANDRZEJ KAROLEWICZ + DOBROCHNA SURAJEWSKA, SŁAWEK LIPNICKI, MICHAŁ MAJCHROWICZ, PIOTR TADEUSZ MOSUR, CLAUDINE PISAREK, POROSTY [SANT OS,
DOMEL, GLINEK, MICKEJ, KRÓLIK, MARIA], RAFAŁ PLACEK, EWA RAKUS, MAREK ROGULSKI, JÓZEF ROBAKOWSKI, KATARZYNA OLIWIA SERKOWSKA, TOMEK SKÓRKA, SŁAWOMIR SMOLAREK, WOJTEK SOSNOWSKI, TOMASZ SZKUDLAREK, TOMEK ZABROCKI
INSTYTUT CYBERNETYKI SZTUKI I GALERIA SPIŻ 7 W GDAŃSKU OSOWIE
UL. KOMANDORSKA 26, BUDYNEK B
KONCERT MUZYKI IMPROWIZOWANEJ ORAZ PERFORMANS / STEERAGE W TRAKCIE WERNISAŻY
[dojazd z Pętli w Gdańsku Oliwie autobusami 169 lib 171 (około 13 minut) do przystanku Nowa i 4 minuty pieszo]
kurator, koncepcja: dr Marek Rogulski

Otwarcie 15 LIPCA 2023, SOBOTA,
GODZ. 19:30–21:30

INSTYTUT CYBERNETYKI SZTUKI I GALERIA SPIŻ 7 W GDAŃSKU OSOWIE
UL. KOMANDORSKA 26, BUDYNEK B
KONCERT MUZYKI IMPROWIZOWANEJ ORAZ PERFORMANS / STEERAGE W TRAKCIE WERNISAŻY
CZAS TRWANIA WYSTAW: 16–17 LIPCA 2023,
NIEDZIELA–PONIEDZIAŁEK GODZ. 17:00–20:00 – oprowadzania kuratorskie po obu projektach
WSTĘP WOLNY
Organizacja / Organisation: Fundacja Tysiąc Najjaśniejszych Słońc / TNS
Kurator, koncepcja / Curator, conception: dr Marek Rogulski
Współpraca kuratorska / Curators, cooperation: dr Dorota Grubba-Thiede, dr Krzysztof Jurecki
Współpraca kuratorska (muzyka) / Curator cooperation (music): Michał Górczyński
Współpraca / partnerzy: ASP Gdańsk, CSW Łaźnia,
Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi / AHE Łódź
Redakcja / Redaction: Marek Rogulski,
Fundacja Tysiąc Najjaśniejszych Słońc / TNS All rights reserved
Projekt graficzny / Graphic design: Tomasz Pawluczuk
Patronat / Patronage: CSW Łaźnia, Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata, „Sztuka i Krytyka”
Wystawę dofinansowano ze środków Miasta Gdańska / The exhibition was co-financed from the budget of the City of Gdańsk
Roboty-duety Michała Górczyńskiego – projekt realizowany w ramach stypendium m. st. Warszawy
Specjalne podziękowania dla wszystkich Artystek i Artystów współtworzących wystawy
oraz dla Osób i Instytucji wspierających oba projekty
w tym P. Jadwigi Charzyńskiej Dyrektor CSW Łaźnia 1/2 w Gdańsku i Nowym Porcie, Uczelniom i Muzeum Narodowemu w Gdańsku

I ZMYŚLNY PRZEDMIOT MYŚLI
"Myślący przedmiot fascynował już od starożytności. Mitologia grecka i starożytne pisma chińskie wspominają o wczesnych przykładach automatów. Współczesne oprogramowania komputerowe sprawiają, iż mechatroniczne androidy w przekonujący sposób przypominają ludzi i wchodzą z ludźmi w interakcje, niekiedy także stanowić mogą rozbudowane inteligentne środowisko pracy człowieka. Tytuł wystawy jest wielopoziomową zbitką znaczeń i odniesień językowych. Oto mamy Zmyślny Przedmiot Myśli, który możemy rozumieć wielorako: 1. dany przedmiot jako rzecz która „myśli” (np.: robot); 2. przedmiot jest „zmyślny” gdyż został pomyślany, zaprojektowany w jakiś określony i funkcjonalny sposób; 3. Przedmiot refleksji, rozważań – czyli przedmiot myśli, rozumiany jako treść zagadnienia rozważanego w umyśle za pośrednictwem myśli o nim. W tym rozumieniu także przeżycia dostępne człowiekowi mogą być jedynie „przedmiotem myśli” czyli świadomości czynnie poznającej a nie jedynie pasywnej i rejestrującej. [A. Chmielecki] Psychofizyka to dział psychologii, zajmujący się głównie zależnościami między fizycznymi właściwościami bodźców działających na zmysły a wrażeniami psychicznymi, jakie się wtedy pojawiają. I tak na przykład barwy mają nie realne rzeczy, lecz sensy odpowiednich przedstawień – tj, pewne przedmioty instensjonalne, przez nas samych ukonstytuowane. Proces automatyzacji procesów postrzegania sprawia, iż przedmiot postrzegania ulega niejako uproszczeniu – to co postrzegamy, to niejako „format compactowy rzeczywistości, który z rzeczywistością jako taką wydaje się mieć niewiele wspólnego”, choć jest wystarczający dla tego aby organizm mógł funkcjonować w środowisku, w którym ewoluował. [Donald Hoffman]. Anil Seth ujmuje ten problem poprzez fenomen tzw. nieprzenikliwości poznawczej. Ten naukowy termin, określa w jaki sposób oczekiwania mózgu determinują to, co postrzegamy. Mowa tu między innymi o „nadaktywnych priorytetach”, które tak w życiu codziennym jak i w psychozie determinują nieświadome oraz świadome oczekiwania a w konsekwencji determinują, to – jakie elementy i aspekty rzeczywistości „chcemy dostrzegać”. Tego typu założenia – wyrażane już jako kategoria kulturowa – kształtują również postawy artystyczne. Problem konceptualizacji i estetyki jest nieodłączny od tego jak w sztuce posługujemy się przedmiotem oraz w jaki sposób kształtowana jest sfera znaczeń poprzez ów przedmiot artykułowana. W istocie jest to pytanie o to jakie ramy nada ludzkość owym zachowaniom, tak aby były one rozpoznawalne i umożliwiały kontrolowalne interakcje. „Dzięki nawykom sytuacje nie muszą być definiowane ciągle na nowo. […] Nawyki ugruntawiają wzory zachowań, które stają się podstawą porządku społecznego.” [Erving Goffman]
Z kolei modele dyfuzyjne koncentrować się będą na problemie dostępności rożnych grup społecznych do uczestnictwa w interakcji (Barry Markovsky) oraz problemie dostępności do informacji kształtującej owo środowisko (na przykład jako transhumanistyczny homo-superior). Jak w tej sytuacji rozwijać się będą praktyki kulturowe rozumiane jako systemy nieograniczonej formalnie kreatywności interpretatywnej?"
Marek Rogulski ICS / TNS / AHE

"A DEVELOPED OBJECT OF THOUGHT
The "thinking object" has fascinated since antiquity. Greek mythology and ancient Chinese writings mention early examples of automata. Modern computer software makes mechatronic
androids convincingly resemble and interact with humans, and sometimes they can also provide an extensive intelligent human work environment. The title of the exhibition is a multi-level cluster of meanings and linguistic references. Here we have a Clever Object of Thought, which we can understand in many ways: 1. a given object as a thing that "thinks" (e.g. a robot); 2. the object is "smart" because it was conceived, designed in some way a specific and functional way; 3. The subject of reflection, consideration – that is, the subject of thought, understood as content the matter considered in the mind through the thought of it. Including In this sense, experiences available to man can only be an "object of thought", i.e. an actively cognizant consciousness, and not only a passive one and registering. [AND. Chmielecki] Psychophysics is a branch of psychology that deals mainly with the relationship between the physical properties of sensory stimuli and sensations psychological ones that arise.
For example, colors have not real things, but the meanings of the corresponding ones representations – i.e., certain intensional objects, by ourselves
constituted.
The process of automating the processes of perception makes the object of perception somewhat simplified – what we perceive is a kind of "format
compact reality that with reality as such it seems to have
little in common,” although it is sufficient for the organism to function in the environment in which it evolved. [Donald Hoffman]. Anil Seth addresses this problem through the phenomenon of the so-called cognitive impenetrability. This scientific term, describes how the brain's expectations determine what
we perceive. This includes "overactive priorities" that are in everyday life as well as in psychosis determine the unconscious and the conscious expectations and, consequently, determine what elements and aspects of reality we “want to see”. Such assumptions – already expressed as a cultural category – also shape artistic attitudes. The problem of conceptualization and aesthetics is inseparable
on how we use an object in art and how the sphere of meanings articulated by this object is shaped. In fact, it is a question of what framework humanity will give to these behaviors, so that
they were recognizable and allowed for controlled interactions. “With habits, situations don't have to be redefined over and over again. […] Habits establish patterns of behavior that become the basis of social order.” [Erving Goffman] In turn, diffusion models will focus on the problem of accessibility
different social groups to participate in interaction (Barry Markovsky) and the problem of access to information shaping this environment (for example, as a transhumanist homo-superior). How to develop in this situation cultural practices will be understood as formally unrestricted systems
interpretative creativity?"
Marek Rogulski
ICS / TNS / AHE

 

II ART AFTER PSYCHO-SOCIOLOGY (cz1.) ROLA KONTROLA KONTRA ROLA

Art after psycho-sociology jest w tytule nawiązaniem do publikacji Josepha Kosuth’a pt: Art after philosophy z roku 1966, która była manifestem sztuki konceptualnej na świecie. Autor postulował wówczas aby uczynić jawną – ukrytą naturę kultury i tego, co się z nami dzieje – internalizując jej „wyraźność” (i ponownie czyniąc ją „ukrytą”) w celu dokonywania zrozumienia, które jest w ciągłej interakcji i które jest umiejscowione społeczno- -historycznie. Aktualne proponowane rozważanie podejmowane jest w kontekście Interakcyjnej teorii sztuki zaproponowanej w roku 2022 w działalności Instytutu Cybernetyki Sztuki – w ramach której podkreślone są związki pomiędzy sposobami opisu (rzeczywistości i świata sztuki) , a sposobami w jaki dana jednostka wchodzi w interakcję z danym środowiskiem (zarówno w wymiarze lokalno-przestrzennym jak i intelektualnym). Część I – Wydarzenie I w ramach projektu ART AFTER PSYCHO-SOCIOLOGY zatytułowane jest: ROLA KONTROLA KONTRA ROLA. Postoświeceniowy a następnie po-modernistyczny paradygmat sztuki wyzwolonej, autonomicznej – niejako „w ukryciu” przejął po sztuce osadzonej w kontekście religijnym pewien szczególny sposób traktowania tej dziedziny aktywności ludzkiej. Jest ono niczym ukryte założenie o łasce boskiej – dzieło sztuki niczym niegdysiejsze dzieło Zbawienia (domniemane najwyższe dobro) dowartościowuje się poprzez nadanie szczególnej rangi pojęciu „sztuki” i może istnieć niczym czyn rewolucyjny dokonywany dla dobra ludzkości. Prześwieca w całej złożoności postaw: począwszy od Nietche’ańskiego „nadmiaru świadomości historycznej”, poprzez „theory fiction” Jeana Boudillarda, aż po kognitywistycznie uzasadniane – współczesne koncepcje nowej humanistyki. Wystawa (wydarzenie) podejmie problem oddziaływania sił i procesów o wymiarze historyczno-społecznym na problem samo-kontroli jednostek, oraz w kontekście wykształcania się specyficznych ról do pełnienia – również w obszarze sztuki.

Marek Rogulski ICS / TNS / AHE all rights reserved
ART AFTER PSYCHO-SOCIOLOGY is entitled:
ROLE CONTROLe VS ROLE.
Art after psycho-sociology is a reference to in the title Joseph Kosuth's publication Art after philosophy from 2000 1966, which was a manifesto of conceptual art for world. The author then postulated to do so
the overt – hidden nature of culture and what is happening to us – internalizing its "clearness" (and again
making it "hidden") for making understanding that is in constant interaction and which is socially
- historically. Current proposed consideration is taken in context An interactive theory of art proposed
in 2022 in the activities of the Institute Cybernetics of Art – within connections are highlighted
between descriptions (reality and the world of art) , and the way in which the unit
interacts with the environment (both in the local and spatial dimension
as well as intellectual). Part I - Event I within the project ART AFTER PSYCHO-SOCIOLOGY is entitled:
ROLE CONTROLe VS ROLE. Post-Enlightenment and then the post-modern paradigm of art
liberated, autonomous – in a way “hidden”
took over after embedded art sure in a religious context special treatment this field of human activity.
It is like a hidden assumption about God's grace – like a work of art the former work of Salvation (alleged
the highest good) is appreciated by giving a particular importance to the concept "art" and can exist as a revolutionary act done for the benefit of mankind. It shines through in all its complexity put: starting from
Nietche's "excess historical consciousness”. "Theory Fiction" by Jean Boudillard, up to cognitively justified – contemporary concepts of the new humanities. The exhibition (event) will take up the problem
interaction of forces and processes with dimension historical and social to the problem
self-control of individuals, and in context developing specific roles performance – also in the field of art.
Marek Rogulski
ICS / TNS / AHE
all rights reserved

 

 

Zmyślony przedmiot myśli – pobierz (1,6 MB) pdf