URNA WASZA MAĆ – przedwyborcza wystawa Roberta Florczaka i Jacka Staniszewskiego
Data: 9/10/2023
Wydział: Grafika, Malarstwo
URNA WASZA MAĆ – przedwyborcza wystawa Roberta Florczaka i Jacka Staniszewskiego
wernisaż: 09.10.2023, godz.: 18:00
wystawa czynna: 09.10.2023
miejsce: GlouGlou art & wine club, Wielka Zbrojownia, Gdańsk (wejście od ul. Tkackiej)
współpraca: Wydział Malarstwa ASP Gdańsk
kurator: dr Filip Ignatowicz
Sztuka to polityka, tak przynajmniej bez cienia wątpliwości twierdzi Ai WeiWei i choć osobiście nie byłbym tego taki pewny to zgodzę się z tezą, że prędzej czy później polityka zajmie się nawet tymi, którzy nie są nią zainteresowani. W związku z tym wyprzedzamy ten ewentualny cios wystawą pro-frekwencyjną i pro-demokratyczną, bo tak należy przede wszystkim czytać pierwszą ekspozycję duetu w przestrzeni ONE PIECE GALLERY. W tym przypadku, znamienny dla nazwy pojedynczy kawałek / jedno dzieło, staje się 3 realizacjami- po jednej każdego z autorów oraz jednej wspólnej pracy. Nota bene, podczas ostatniego honorowego posiedzenia rady miejskiej Gdańska, w Dworze Artusa, Larry Ugwu odbierając znaczący laur za Leszka Możdżera, poza adekwatnymi podziękowaniami zaprezentował publiczności, zapisany tak zwaną solidarycą (fontem wynikającym z najsłynniejszego logotypu Janiszewskiego), slogan na swojej koszulce: “Nie śpij, bo Cię przegłosują”, który jest zreakutalizowanym cytatem z wyborów z 1989 roku. W trakcie przemowy Larry uzupełnił tę myśl o inny cytat, tym razem z plakatu zaprojektowanego przez niezwykły profesorski duet. I tak nad medalami Wojciecha i Mściwoja II rozległo się hasło: “Nie rydzykuj, głosuj, urna Twoja mać!”. W ten oto skromny sposób w czasie inwazyjnej kampanii wywołane zostały postaci Roberta Florczaka i Jacka Staniszewskiego. Co w tym kontekście ciekawe i symptomatyczne, dysponujemy nawet zdjęciem, które pokazuje, że podczas ostatniej i jednocześnie największej demonstracji w historii Warszawy na ulicach ponownie wypłynęły stworzone przez dwójkę artystów plakaty w postaci transparentów protestacyjnych. Czym zatem jest najnowszy pokaz w ONE PIECE GALLERY? To wystawa, która odpowiada żywotnym potrzebom całego społeczeństwa, wystawa na skalę naszych możliwości, którą otwieramy oczy niedowiarkom i mówimy: to nasze, przez nas wykonane i to nie jest nasze ostatnie słowo. Ta parafraza Barei wydaje mi się adekwatna do wielu współczesnych politycznych sytuacji, których nie sposób wymienić w tekście kuratorskim, a które niestety stają się urzeczywistnieniem przerysowanych reżyserskich wizji. Są to słowa tym bardziej adekwatne, bo przecież sarkazm, ironia czy przewrotne poczucie humoru nie jest obce realizacjom legendarnych twórców, których mamy ogromną przyjemność zaprezentować. Dlatego nie chcąc tłumaczyć prac, które z racji na swój kolażowo-plakatowy, ilustracyjno-rysunkowy (albo wręcz street-artowo szablonowy) charakter same komunikują się z publicznością sprytnymi grepsami. W związku z tym pozwolę sobie zakończyć cytatem z innego filmu stanowiącego próbę sportretowania polskiego genius locci i wbrew pozorom nie będzie to fragment z filmu o granicy podczas, którego ponoć słychać w kinie chrumkanie. Raczej, wpisując się w drobny kontekst najważniejszej pracy przywołanej na wystawie, będzie to rodzaj modlitwy.
“Gdy wieczorne zgasną zorze,
Zanim głowę do snu złożę,
Modlitwę moją zanoszę
Bogu Ojcu i Synowi:
Dopierdolcie sąsiadowi!
Dla siebie o nic nie wnoszę,
Tylko mu dosrajcie proszę.
Kto ja jestem? Polak mały
Mały, zawistny i podły.
Jaki znak mój? Krwawe gały.
Oto wznoszę swoje modły
Do Boga, Marii i Syna:
Zniszczcie tego skurwysyna
Mego brata, sąsiada,
Tego wroga, tego gada.
Żeby mu okradli garaż,
Żeby go zdradzała stara,
Żeby mu spalili sklep,
Żeby dostał cegłą w łeb,
Żeby mu się córka z czarnym
I w ogóle żeby miał marnie,
Żeby miał AIDS-a i raka.
Oto modlitwa Polaka.”
Koterski powyżej, a mi pozostało jedynie zaapelować by walcząc o “nasze” finalnie nie zarazić się nienawiścią z którą chce się zakończyć. Dlatego chcę Państwa zaprosić serdecznie na wystawę i wybory parlamentarne. Głosujcie, urna Wasza mać!
Prof. Robert Florczak – Urodzony w 1955 roku w Warszawie artysta wizualny, performer, reżyser i kulturotwórca. Absolwent PWSSP (obecnie ASP) w Gdańsku, dyplom na Wydziale Malarstwa w 1988 roku. Profesor tytularny, obecnie prowadzi pracownię Sztuka w Przestrzeni Publicznej na macierzystym Wydziale Malarstwa. Jest laureatem Nagrody Teatralnej Marszałka Województwa Pomorskiego, Sopockiej Muzy oraz Pomorskiej Nagrody Artystycznej. Wystawiał w USA, Brazylii, Chinach, Niemczech, Francji, Turcji, Litwie i Łotwie. Ma na koncie kilkadziesiąt spektakli, w tym plenerowe i multimedialne, kilka krótkometrażowych filmów, monumentalne rzeźby/obiekty, oraz blisko 2 dekady prowadzenia legendarnego klubu i ponad 3 dekady prowadzenia galerii SFINKS.
Prof. ASP dr hab. Jacek Staniszewski – Urodzony w 1957 roku w Lęborku artysta wizualny i muzyk; autor instalacji wizualnych, rzeźb, plakatów, grafiki wydawnictw muzycznych. Absolwent Wydziału Malarstwa i Grafiki gdańskiej PWSSP (obecnie ASP), od 1992 wykładowca ASP. Stworzył i prowadzi Pracownię Propagandy Społecznej na Wydziale Grafiki. Uprawia rodzaj performance’u wizualnego, w którym emocje jako czynnik nadrzędny tworzą silne relacje z odbiorcą. Pokazywał swoje działania między innymi w Zachęcie, Muzeum Narodowym, Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie, Instytucie Kultury Polskiej w Paryżu, Galerii Plakatu Polskiego we Wrocławiu i CSW w Warszawie. Brał udział w wystawach grupowych między innymi w Szanghaju, Hannowerze, Nakanojo (Japonia), czy Getyndze. Założyciel formacji muzycznych Chlupot Mózgu i Maszyna do Mięsa.
ONE PIECE GALLERY to swojego rodzaju galerią jednego dzieła, jednego cyklu/zestawu, pojedynczej prezentacji. Znajduje się w wydzielonej przestrzeni w budynku Wielkiej Zbrojowni w Gdańsku i współpracuje z macierzystym Wydziałem Malarstwa.
Wydarzenie – przejdź na stronę