Marek Wrzesiński „Przesilenie” | ONE PIECE GALLERY

Marek Wrzesiński „Przesilenie”  |  ONE PIECE GALLERY

Data: 18/12/2023

Wydział: Malarstwo

Marek Wrzesiński „Przesilenie” | ONE PIECE GALLERY

Wernisaż: 18.12.2023 o godzinie 18:00

Miejsce: ONE PIECE GALLERY / GlouGlou art & wine club

Wielka Zbrojownia, Targ Węglowy 6, Gdańsk (wejście od ul. Tkackiej)

Wstęp wolny

 

Kurator: dr Filip Ignatowicz

współpraca: Wydział Malarstwa ASP Gdańsk

 

Jak podaje Słownik Języka Polskiego przesilenie to:

  1. «moment przełomowy, krytyczny w czymś»
  2. «przełomowy okres choroby następujący po jej najcięższym stadium»
  3. «moment, w którym Słońce osiąga największe odchylenie od równika»

Do punktu trzeciego obiecuję, że dojdziemy na koniec tej eksplikacji, natomiast zacznijmy po kolei, a może nawet traktując pierwsze dwie definicje wspólnie.

Moje osobiste post-konsumpcyjne fascynacje kulturowe wielokrotnie uruchamiały się na “magię świąt” wyrażoną w konsumerycznym-przesileniu, apogeum i zenicie choroby kupowania i trwonienia, która ma uświetnić nam rodzinne celebracje. I idąc tym tropem, a szczególnie w miejscu wystawienniczym gdzie jarmark jest tuż za ścianą, ciśnie mi się na usta hasło, cytat z twórczości Darren’a Cullen’a: SANTA GIVES MORE TO RICH KIDS THAN POOR KIDS (co z angielskiego znaczy: Mikołaj przynosi więcej prezentów bogatym dzieciom niż dzieciom biednym).

 

Ale porzućmy tę antykonsumpcyjną łyżkę dziegciu by wrócić do malarstwa i przesilenia rozumianego jako momentu przełomowego, tu dla spojrzenia na rzeczy podstawowe. Przedstawienia na wystawie wpisują się w “Cykle solarne / Serie lunarne”, które Marek Wrzesiński realizuje w ramach projektu “Esoterika pragmata”, co z greki oznacza po prostu rzeczy wewnętrzne. Choć słowo ezoteryka kojarzy nam się (a przynajmniej mi) przede wszystkim z nocnym pasmem telewizji, w którym celebryccy wróżbici próbują zgadywać meandry przyszłości dzwoniących (zazwyczaj osób w kryzysie), albo linkuje się się z targami pełnymi kryształów, amuletów, kadzideł, to prezentowanym malarskim realizacjom w zasadzie nic do tego. Jest tak dlatego, ponieważ eksponowane obrazy nie zachęcają nas do próby magicznego odgadnięcia tego co jeszcze przed nami, lecz inspirują do spoglądania w niebo i w głąb siebie. Prezentują sposób patrzenia na rzeczy przez pryzmat doświadczenia wewnętrznego.

 

Wspomniana wyżej perspektywa spoglądania na zjawiska staje się w tym cyklu rodzajem strategii malarskiej. A egzotyka kojarząca się z asocjacjami słowa ezoteryka (które pierwotnie odnosiło się stricte do wnętrza i tego co ukryte/niewidzialne) jest w tych pracach obecna tylko w przedchrześcijańskim sposobie patrzenia się w niebo. Kulty solarne i lunarne, geometrie konstelacji gwiazd, które próbuje się określić osiami wszechświata, rytm i znaczenia pisma runicznego, poszukiwanie porządku- to kilka z aspektów obecnych w pytaniach jakie poza formalno-malarskimi zawirowaniami stawia obecna twórczość Wrzesińskiego. Zagadnienia i pytania, na które nie umiejąc odpowiedzieć przytaczam scenę z filmu Marzyciele (w reżyserii Bernardo Bertolucciego, z roku 2003), w której podczas obiadu bohater zdaje się być zahipnotyzowany relacją posiadanej zapalniczki do patternu zdobiącego obrus. Przy stole nagle okazuje się, że zapalniczka idealnie wchodzi w relację ze wzorem wypełniając jego poszczególne długości, przekątne i moduły. Ten z pozoru trywialny pretekst staje się wstępem do rozmowy o harmonii kosmosu. Wydaje mi się, a nawet jestem przekonany, że podobnie dzieje się w przypadku zaprezentowanych obrazów.

Fangorowe układy powtarzające się w naturze wcale nie są przypadkowe, a daty przesileń mogą być wyjątkowe nie tylko z powodu choreografii ciał obecnych na nieboskłonie. Tak też sama wystawa eksponowana jest właśnie w czasie możliwie najbliższym przesilenia zimowego (które na półkuli północnej będzie mieć miejsce dokładnie o 04:27 w piątek 22-ego grudnia). Nota bene “Przesilenie”- to nie tylko nazwa tego pokazu, ale też tytuł prezentowanego dyptyku, a jednocześnie uczucie, które może przepełniać (wręcz przygniatać) nas w tym intensywnym i przebodźcowanym okresie przedświątecznym. Ale wierzę, że ta kosmiczna geometria zjawisk takich jak równonoce, zaćmienia i właśnie tytułowe przesilenia może skłaniać do refleksji nad koegzystencją pojedynczej jednostki z porządkiem wszechświata. Czego z okazji i w kontekście zbliżających się Świąt, razem z autorem ekspozycji, życzymy wszystkim widzom wystawy.

 

Tytuł obrazów: „Przesilenie”, dyptyk, 2 x 150cm x 160 cm, olej, alkid na płótnie, 2023.

 

prof. ASP dr hab. Marek Wrzesiński

Urodzony w 1978 r. w Brodnicy. Jest absolwentem Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Magisterska praca dyplomowa została zrealizowana w 2005 roku w pracowni malarstwa prof. Macieja Świeszewskiego, aneks w pracowni rysunku prof. Marii Targońskiej oraz malarstwo ścienne pod kierunkiem prof. Andrzeja Dyakowskiego. Od 2006 roku zatrudniony na Alma Mater. W czerwcu 2012 roku otrzymał stopień doktora sztuki. W grudniu 2019 roku otrzymał stopień doktora habilitowanego sztuki w dziedzinie sztuki, dyscyplinie sztuki plastyczne i konserwacja dzieł sztuki. Od 2020 roku pełni funkcję Dziekana Wydziału Malarstwa ASP w Gdańsku. Obecnie jest Kierownikiem II Pracowni Podstaw Rysunku i Malarstwa w Katedrze Kształcenia Podstawowego na Wydziale Malarstwa. Brał udział w wielu wystawach indywidualnych oraz zbiorowych w kraju i za granicą. Był uczestnikiem plenerów malarskich, rysunkowych, konferencji, sympozjów, a także kuratorem wystaw i wydarzeń artystycznych.

 

ONE PIECE GALLERY to swojego rodzaju galerią jednego dzieła, jednego cyklu/zestawu, pojedynczej prezentacji. Znajduje się w wydzielonej przestrzeni w budynku Wielkiej Zbrojowni w Gdańsku i współpracuje z macierzystym Wydziałem Malarstwa.

 

Wydarzenie Facebook