LET'S PLAY multimedialna wystawa dra Filipa Ignatowicza
Data: 3–15/09/2023
Wydział: Malarstwo
LET'S PLAY multimedialna wystawa dra Filipa Ignatowicza
wernisaż wystawy: 02.09.2023 o godz.: 19:00
wystawa czynna: 03-11.09.2023 (przedłużona do 15.09) w godz. 09.30 – 17.30
oprowadzanie kuratorskie: 14.09.2023 o godzinie 16:30
akcja performatywno-partycypacyjna: 15.09.2023 od godziny 14:00
miejsce: PATIO – Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku, Targ Węglowy 6
miejsce: PATIO – Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku, Targ Węglowy 6
artysta: Filip Ignatowicz
kuratorka: Kinga Jarocka
kuratorka: Kinga Jarocka
współpraca: Wydział Malarstwa
identyfikacja wizualna: Rafał Fedusio & Weronika Jastrzemska
organizacja: Sebastian Choromański
identyfikacja wizualna: Rafał Fedusio & Weronika Jastrzemska
organizacja: Sebastian Choromański
dokumentacja: Marek Zygmunt, Krzysztof Ignatowicz, Filip Ignatowicz, Sebastian Choromański, Aleksandra Ciapka
"LET'S PLAY" to pokaz premierowych prac z cyklu video-performance artUNBOXING, które rozbudowują działanie o nowy (poza unboxingiem) YouTube'owy gatunek, tym razem jest to tytułowy let's play. Na wystawie, poza pracami video zaprezentowanymi w formie instalacyjnej znajdzie się także kilka premierowych realizacji rysunkowo-malarskich wraz z nowymi obiektami, skupionymi wokół tematyki gaming'owej, a szczególnie mainstreamowego tekstu kultury i platformy (lub kulturowego walca asymilującego wszelkie możliwe treści i wypluwającego je jak gumę do żucia) jaką jest gra Fornite od EPIC GAMES.
Podczas wystawy (14.09) odbędzie się także oprowadzanie kuratorskie online transmitowane za pomocą dwóch instagramowych kanałów: @patioasp oraz @fignacy podczas, którego kuratorka wraz z artystą opowiedzą o zawiłościach wystawy i odpowiedzą na pytania widzów.
Podczas wystawy (14.09) odbędzie się także oprowadzanie kuratorskie online transmitowane za pomocą dwóch instagramowych kanałów: @patioasp oraz @fignacy podczas, którego kuratorka wraz z artystą opowiedzą o zawiłościach wystawy i odpowiedzą na pytania widzów.
Ostatniego dnia wystawy odbędzie się akcja performatywna w ramach, której na głównym ekranie wystawienniczym zostaną podłączone dwa stanowiska z dostępem do gry FORTNITE, tak by widzowie obecni tego dnia na wystawie mogli wejść w interakcję i razem z artystą uczestniczyć w tytułowym LET'S PLAY podczas rozgrywek typu battle royale i innych.
Prezentowane prace video po wystawie będą dostępna na dedykowanym dla projektu kanale YouTube pod adresem: www.artunboxing.com
Tekst kuratorski:
Na internetowych portalach można przeczytać, że w 2023 roku w grę Fortnite grało około 25 milionów ludzi dziennie, a loguje się do niej ponad 250 milionów osób miesięcznie. Profil tej gry, na najpopularniejszej platformie wideo, ma 11,5 milionów subskrybentów. Takie informacje zazwyczaj są mało przydatne dla badacza sztuki współczesnej. Sztuka i rozrywka multimedialna, wydają się toczyć innymi torami. Nic bardziej mylnego. Ich, nie tak rzadkie, skrzyżowania wnikliwie bada dr Filip Ignatowicz. W tym celu sam loguje się, ubiera skiny i dobiera itemy, zgłębiając świat, który okazuje się gigantycznym polem do twórczych eksperymentów. Let's Play to zaproszenie do rozrywki w stylu cross-play, której głównym celem jest połączenie graczy z najodleglejszych zakątków platform i kanałów. W rolę graczy wyjątkowo będą mogli wcielić się odbiorcy sztuki, których artysta zaprosił do przyjrzenia się działaniom z pogranicza sztuki i mediów wirtualnych. W przestrzeni nie-wirtualnej, PATIO ASP, znajdą się: video-performance, ready-mades, a także dzieła malarskie. Ich wspólnym mianownikiem są pytania o to co jest na krawędzi, pomiędzy tym co wirtualne, a tym co rzeczywiste? Czy to my przenikamy do świata wirtualnego, czy mamy do czynienia z odwrotnym zjawiskiem? Jak rysuje się przyszłość ludzkiej wytwórczości, w kontekście prac generowanych przez algorytmy AI?Jak zauważa Igor Gałązkiewicz: “Coraz rzadziej sklepy zaczynają przypominać handlowe przestrzenie, więcej w nich teatralnej scenografii, wyrafinowanej artystycznej galerii czy obliczonych na wywoływanie wrażeń gabinetów osobliwości, wprost jakby wziętych z wesołego miasteczka”. Co gdyby odwrócić tę sytuację i “świątynię sztuki” zamienić w “świątynię handlu i rozrywki”? Czego moglibyśmy dowiedzieć się o sobie i o otaczającym nas świecie? W stale zmieniającej się rzeczywistości, pełnej niepokojów i napięć, uniwersalne przestrzenie dające możliwość manifestacji różnorodności i inności, nie muszą być tylko utopiami. Dlatego – LET'S PLAY!
Prezentowane prace video po wystawie będą dostępna na dedykowanym dla projektu kanale YouTube pod adresem: www.artunboxing.com
Tekst kuratorski:
Na internetowych portalach można przeczytać, że w 2023 roku w grę Fortnite grało około 25 milionów ludzi dziennie, a loguje się do niej ponad 250 milionów osób miesięcznie. Profil tej gry, na najpopularniejszej platformie wideo, ma 11,5 milionów subskrybentów. Takie informacje zazwyczaj są mało przydatne dla badacza sztuki współczesnej. Sztuka i rozrywka multimedialna, wydają się toczyć innymi torami. Nic bardziej mylnego. Ich, nie tak rzadkie, skrzyżowania wnikliwie bada dr Filip Ignatowicz. W tym celu sam loguje się, ubiera skiny i dobiera itemy, zgłębiając świat, który okazuje się gigantycznym polem do twórczych eksperymentów. Let's Play to zaproszenie do rozrywki w stylu cross-play, której głównym celem jest połączenie graczy z najodleglejszych zakątków platform i kanałów. W rolę graczy wyjątkowo będą mogli wcielić się odbiorcy sztuki, których artysta zaprosił do przyjrzenia się działaniom z pogranicza sztuki i mediów wirtualnych. W przestrzeni nie-wirtualnej, PATIO ASP, znajdą się: video-performance, ready-mades, a także dzieła malarskie. Ich wspólnym mianownikiem są pytania o to co jest na krawędzi, pomiędzy tym co wirtualne, a tym co rzeczywiste? Czy to my przenikamy do świata wirtualnego, czy mamy do czynienia z odwrotnym zjawiskiem? Jak rysuje się przyszłość ludzkiej wytwórczości, w kontekście prac generowanych przez algorytmy AI?Jak zauważa Igor Gałązkiewicz: “Coraz rzadziej sklepy zaczynają przypominać handlowe przestrzenie, więcej w nich teatralnej scenografii, wyrafinowanej artystycznej galerii czy obliczonych na wywoływanie wrażeń gabinetów osobliwości, wprost jakby wziętych z wesołego miasteczka”. Co gdyby odwrócić tę sytuację i “świątynię sztuki” zamienić w “świątynię handlu i rozrywki”? Czego moglibyśmy dowiedzieć się o sobie i o otaczającym nas świecie? W stale zmieniającej się rzeczywistości, pełnej niepokojów i napięć, uniwersalne przestrzenie dające możliwość manifestacji różnorodności i inności, nie muszą być tylko utopiami. Dlatego – LET'S PLAY!