ZACZYN – Open Call

ZACZYN - Open Call

Data: 27/02–22/03

ZACZYN – Open Call

Rusza pierwsza edycja programu ZACZYN 2025!

Jesteś osobą studencką ostatnich 2 lat studiów magisterskich na ASP w Gdańsku lub osobą absolwencką z dyplomem po 01.01.2022 roku? Chcesz rozwijać swoje kompetencje, poznawać kuratorów i kuratorki oraz budować sieć kontaktów w polu sztuki współczesnej?

Weź udział w ZACZYN 2025 – unikatowym programie sieciowania, który stwarza możliwość spędzenia trzech dni z piątką doświadczonych ekspertów w instytucjach partnerskich: Centrum Sztuki Galeria EL w Elblągu, Goyki 3 Art Inkubatorze i Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku.

Projekt czerpie inspiracje z programu Rozbieg, odbywającego się od 2022 roku w kooperacji ASP w Katowicach, ASP w Krakowie i BWA Tarnów. 

Termin zgłoszeń: 22.03.2025 r., godzina 23.59
Termin programu: 15-17.05.2025 r.
Zgłoszenia: zaczyn.zaczyn@gmail.com

Więcej informacji poniżej!

 

OPEN CALL

Zapraszamy do zgłoszeń do programu ZACZYN 2025!

Co oferujemy?

  • Trzy dni intensywnych spotkań i konsultacji z osobami kuratorskimi z całej Polski
  • Wizyty studyjne w instytucjach partnerskich
  • Indywidualne konsultacje z wybraną osobą ekspercką: Agnieszka Kilian (Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej w Słupsku), Ewa Łączyńska-Widz (Biuro Wystaw Artystycznych w Tarnowie), Adrian Chorębała (Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach, Galeria Rondo Sztuki), Szymon Maliborski (Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie) i Kamil Pierwszy (Galeria Śmierć Człowieka w Warszawie).
  • Możliwość budowania relacji i nawiązywania współpracy w polu sztuki współczesnej
  • Program w pełni bezpłatny

Dla kogo?
Dla studentów i studentek studiów magisterskich na wszystkich kierunkach ASP oraz absolwentów i absolwentek, którzy obronili dyplom po 01.01.2022 r.

Jak się zgłosić?
Przygotuj:

  •   Portfolio (max. 10 stron w tym informacja o kierunku i dacie ukończenia studiów, PDF)
  •   Krótki tekst motywacyjny (do 500 słów) wraz z informacją, z kim chcesz odbyć konsultację i dlaczego

Prześlij zgłoszenie na zaczyn.zaczyn@gmail.com do 22.03.2025 do godziny 23.59.

 

___

Osoby eksperckie biorące udział w projekcie ZACZYN! 

 

Ewa Łączyńska-Widz – historyczka sztuki, kuratorka, autorka tekstów o sztuce, dyrektorka Biura Wystaw Artystycznych w Tarnowie. W latach 2009-2011 prowadziła w Tarnowie projekt „Alfabet polski” prezentujący najciekawsze zjawiska młodej polskiej sztuki. Wspólnie z Jadwigą Sawicką kuratorowała wystawę konkursową „Spojrzenia 2013” (Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki w Warszawie, 2013). Razem ze swoim zespołem BWA Tarnów zrealizowała dzieła sztuki współczesnej w przestrzeni Tarnowa – m.in. prace Rafała Bujnowskiego, Krystiana Trutha Czaplickiego, Maurycego Gomulickiego, Wilhelma Sasnala Kamy Sokolnickiej, Krzysztofa Maniaka. Była jurorką w konkursach, m.in. „Konkurs Fundacji Grey House Szara Kamienica”, „Talenty Trójki”, „Gdańskie Biennale Sztuki”, „Próba 4” Galeria Tarasina w Kaliszu, „Salon Wiosenny 2021” Galeria Sztuki Współczesnej w Opolu. Prowadziła konsultacje w ramach projektu Fundacji Sztuki Polskiej ING „Artysta – Zawodowiec”. Członkini Sekcji Polskiej Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki i Rady Programowej Galerii ASP Rondo Sztuki w Katowice. Zainteresowana łączeniem sztuki współczesnej z lokalnymi kontekstami i dziedzictwem oraz realizacją wystaw poza dużymi ośrodkami. Zaangażowana w projekty „Sejsmograf” i „Rozbieg”, które były inspiracją do powstania „Zaczynu”.

 

Agnieszka Kilian – kuratorka wystaw, autorka i redaktorka publikacji. Jej praktyka koncentruje się na długofalowych programach kuratorskich, w których eksploruje różne formy wiedzy i praktyk oraz ich społecznego uwarunkowania. Łącząc formaty wystaw i programów towarzyszących oraz edukacyjnych, poszukuje nowych modeli instytucjonalnych, które będą miały charakter nie tylko partycypacyjny, ale też emancypacyjny i inkluzywny. Współpracowała m.in. z berlińską instytucją zarządzaną kolektywnie, nGbK, oraz oddolną inicjatywą Moabit Mountain College. W swoich projektach często zgłębia pojęcia sprawczości i sprawiedliwości, badając je nie tylko jako abstrakcyjne koncepcje, ale także jako głęboko emocjonalne doświadczenia. W 2017 roku została zakwalifikowana w międzynarodowym konkursie do programu Art Matters, organizowanego przez Tate Modern w Londynie. Ostatnio współkuratorowała w Berlinie dwuletni program Artistic Ecologies: New Compasses, Tools and Alliances. Od sierpnia 2024 roku dyrektorka Bałtyckiej Galerii Sztuki Współczesnej w Słupsku.

 

Szymon Maliborski – historyk sztuki, kurator, kierownik działu programowego Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. W latach 2015–2021 współtworzył festiwal WARSZAWA W BUDOWIE. Interesuje się metodami współpracy artystów i artystek ze społecznościami lokalnymi oraz działaniami łączącymi praktyki artystyczne i edukacyjne, realizuje tego rodzaju projekty w Parku Rzeźby na Bródnie. W latach 2014–2018 był kuratorem i współkuratorem wystaw MSN na festiwalu Open’er w Gdyni, m.in. 140 uderzeń na minutę. Kultura rave i sztuka w latach 90. w Polsce. Współpracował z Galerią Labirynt, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski i ArtBoom Festival. Od 2014 roku pracuje z Danielem Rycharskim przy projektach i działaniach, m.in. w Kurówku – rodzinnej miejscowości artysty. Razem przygotowali w MSN wystawę Rycharskiego Strachy (2019).

 

Adrian Chorębała – kurator, manager Galerii ASP w Katowicach Rondo Sztuki. W sztuce interesują go relacje między muzyką a sztukami wizualnymi, związki między rzeczywistością a kreacją,  odkrywanie potencjału nowych artystów, tematy związane z przekraczaniem granic, historie osobiste i miejskie opowieści. Punktem wyjścia projektów, które realizuje bywa często architektura, literatur, popkultura czy zjawiska społeczne. W 2022 roku reaktywował Rozbieg – cykliczną (co dwuletnią) trzydniową serię spotkań młodych twórców i twórczyń z regionu Górnego Śląska i Małopolski z działającymi na ogólnopolskiej i międzynarodowej scenie, kurator(k)ami i galerzyst(k)ami. Celem Rozbiegu  jest inicjowanie długofalowej promocji sztuki młodego pokolenia w oparciu o sieć kontaktów wartościowych dla przyszłej współpracy.

Kurator cyklu wystaw muzycznych związanych z katowickimi festiwalami muzycznymi, współkurator cyklu wystaw „Design it! In Silesia”. Kurator programu towarzyszącego Światowemu Forum Miejskiego (WUF 2022) – wystawy „Utopie/ Dystopie. Przyszłość miasta” i cyklu spacerów po Metropolii. Kurator wystaw towarzyszących COP24 – Światowego Forum Klimatycznemu 2019, kurator i pomysłodawca projektu interdyscyplinarnego Sto Lat Bauhaus (2019,) koordynator i pomysłodawca TAKK! –Tymczasowej Akcji Kulturalnej Katowice, współorganizowanej przez Narodowy Instytut Audiowizualnej i Miasto Katowice – stanowiła ona program kulturalny Katowic z okazji Prezydencji Polski w Unii Europejskie (lipiec-wrzesień 2011). Miłośnik kawy, squasha i czytania.

 

Kamil Pierwszy – studiował Antropologię Kulturową we Wrocławiu. W sierpniu 2013 roku założył niezależne wydawnictwo Zwykla Maps. Rok później Kamil opublikował pierwszą publikację/mapę „Countenance Map”. Od 2017 prowadzi galerię w Warszawie – Serce Człowieka (LAW). W wolnych chwilach zajmuje się jubilerstwem.

Twórczość Kamila Pierwszego koncentruje się na życiu. Medium, z którego wywodzi swoje początki twórcze to fotografia, która to wymusza wyjście człowieka poza strefę komfortu, wyjście na zewnątrz. Fotografia, jednak nie stanowi głównej płaszczyzny, po której porusza się artysta.

 

Mariusz Waras – Urodzony w 1978 w Gdyni, doktor habilitowany, obecnie zatrudniony na stanowisku profesora Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, gdzie prowadzi Pracownię Street Artu na Wydziale Architektury, na kierunku Architektura Przestrzeni Kulturowych. Dyplom magisterski i doktorski obronił w Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, w latach 2008-2014 był tu asystentem prof. Jerzego Ostrogórskiego w Pracowni Malarstwa, w latach 2010-2013 prowadził Pracownię Projektowania Graficznego na Wydziale Rzeźby w Katedrze Intermediów, następnie pomiędzy 2013 a 2014 r. był asystentem prof. Henryka Cześnika w jego dyplomowej Pracowni Malarstwa. Od 2014 do 2021 roku prowadził Pracownię Obrazu i Street Artu na Wydziale Malarstwa i Nowych Mediów w Akademii Sztuki w Szczecinie.

Oprócz pracy akademickiej, zajmuje się projektowaniem graficznym,  tworzeniem instalacji przestrzennych i malarstwem wielkoformatowym. To właśnie jako twórca murali, w szczególności wczesnego projektu „m-city” – który stał się niejako jego stylistyczną wizytówką, Mariusz Waras rozpoznawany jest obecnie jako jeden z najważniejszych światowych twórców street artu. Swoje prace od początku budował wokół estetyki miejskiej, wykorzystywał motywy architektoniczne, infrastruktury przemysłowej – w tym stoczniowej, środków transportu. Styl, choć ewoluuje, pozostaje graficznie skromny i dosadny.

Pośród początkowo zdehumanizowanych pejzaży i maszyn w produkcji i niszczeniu, zabawy nieograniczoną możliwością kompilacji w ciągle poszerzającym się leksykonie elementów, zaczęło się pojawiać miejsce na wypowiedzi dotyczące osobistych przemyśleń, manifestów, czasem przybierających formę lapidarnego komentarza na aktualne wydarzenia – zmrużenie oka w stronę jednego ze źródeł streetartu. Jest również kuratorem wystaw i wydarzeń artystycznych. Od 2018 roku jest kuratorem festiwalu Dictador Art Masters odbywającego się na terenie destylarni w kolumbijskiej palmowej dżungli nieopodal miejscowości Codazzi. Miejsce to cyklicznie odwiedza czołówka światowych artystów z nurtu street artu, urban artu i sztuki współczesnej. Współpracując z z marką Dictador jest również autorem kolekcji NFT w ArtHouse Spirits DAO i autorem koncepcji i wzoru butelki wykonanej ze złota w edycji „M-city Golden Cities” której w pierwszej odsłonie sprzedana została za kwotę 1,5mln dolarów.

 

Emilia Orzechowska – kuratorka, artystka, producentka i animatorka kultury. Dyrektorka Centrum Sztuki Galeria EL w Elblągu. Ukończyła studia filmoznawcze w Instytucie Sztuk Audiowizualnych na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie, Studium Animatorów Kultury w Gdańsku ze specjalizacją filmową oraz krytykę artystyczną na gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych. Założycielka Stowarzyszenia A KuKu Sztuka, w którym do 2017 roku realizowała autorskie i interdyscyplinarne projekty artystyczne m.in. Parkowanie (2007-2016) oraz Festiwal ARTLOOP (2011-2017). W swojej niezależnej praktyce kuratorskiej często odnosi się do historii miejsc lub osób. Lubi nieoczywiste lokalizacje i projekty site specific. Często w narracji nawiązuje do przestrzeni, tworząc raczej doświadczenia niż prezentacje. W latach 2012-2021 pracowała w Teatrze Miniatura w Gdańsku jako producentka teatralna. W latach 2018-2020 pracowała jako kierowniczka działu produkcji wystaw i kuratorka w TRAFO Trafostacja Sztuki w Szczecinie, a w 2021 roku była odpowiedzialna za roczny program szczecińskiej Galerii Jedna Druga.

Od lata 2019 roku wraz z Elą Jabłońską i Wojtkiem Kotwicki współtworzy Fundację W788, która prowadzi programy rezydencyjne w miejscowości Kozielec na 788 kilometrze Wisły oraz gdańskie Stowarzyszenie ARBUZ współprowadzone m.in. z Honoratą Martin, Piotrem Oskarem Martinem, Piotrem Pawlakiem i Aurorą Lubos, zajmujące się działaniami kulturalnymi i pomocowymi osobom w kryzysie uchodźczym oraz migrantkom i migrantom. Inicjatorka wraz z Piotrem Pawlakiem nowopowstałej Fundacji LEKKOŚĆ, która swoją działalność rozpoczęła jesienią 2022 roku w Gdańsku. Jest laureatką honorowej odznaki Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego – "Zasłużona dla Kultury Polskiej". W 2021 roku laureatka Nagrody Specjalnej Marszałka Województwa Pomorskiego za inicjatywę “Sztuka bez granic” na rzecz Stowarzyszenia Homo Faber i pomoc osobom na granicy polsko-białoruskiej oraz laureatka, wraz ze Stowarzyszeniem ARBUZ, najważniejsze Nagrody Kulturalnej Miasta Gdańska "Splendor Gedanensis" za rok 2021 oraz najważniejszego odznaczenia Miasta Gdańska – Medal Św. Wojciecha. Od 2024 roku członkini Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki AICA oraz członkini Rady Programowej Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, a także członkini Stowarzyszenia Obywatelskie Forum Sztuki Współczesnej.

 

Kasia Sobczak – kuratorka i producentka. Najczęściej i najchętniej pracuje pomiędzy Sopotem a Lizboną. Posiada tytuł magistra filozofii i magistra krytyki artystycznej. W 2019 roku ukończyła CuratorLab na Uniwersytecie Konstfack w Sztokholmie. Od 2021 roku jest główną kuratorką sztuk wizualnych i programów rezydencyjnych w Goyki 3 Art Inkubatorze w Sopocie. Okazjonalnie pisze o sztuce, jej teksty można znaleźć m.in. w MOST Magazine, Madrazine czy Hygge blog.

Aktualnie pracuje nad tekstami o scenie artystycznej Lizbony. Współpracowała z różnymi galeriami i organizacjami artystycznymi w tym między innymi z Galerią Foco (Lizbona), PADA Studios (Barreiro), Galeria 3+1 Art Contemporânea (Lizbona), Malmö Konstmuseum (Malmö), Stroboskop Art Space (Warszawa), TRAFO Trafostacja Sztuki (Szczecin), Babel visningsrom for kunst (Trondheim), MeetFactory (Praga), SAVVY Contemporary (Berlin), Collega (Kopenhaga). W swojej praktyce kuratorskiej Sobczak interesuje się bliską relacją artystów z miejscem realizacji projektów. Wiele z jej wystaw i projektów wynika z fascynacji historią i kontekstami konkretnych miejsc oraz osobistymi historiami ludzi. Jej aktualne projekty poświęcone są koncepcjom pracy i czasu wolnego, polityce troski i pojęciu gościnności.

 

Wydarzenie FB - przejdź do strony