Z cyklu pedagodzy i pedagożki: Zbigniew Treppa

Z cyklu pedagodzy i pedagożki: Zbigniew Treppa

Data: 3–14/03

Wydział: Malarstwo

Z cyklu pedagodzy i pedagożki: Zbigniew Treppa

Wystawa czynna: 03.03.2025-14.03.2025
Galeria Katedra, Wydział Malarstwa, p. 3, Wielka Zbrojownia

Zapraszamy do oglÄ…dania nowej wystawy w Galerii Katedra na Wydziale Malarstwa. Tym razem prezentowym artystÄ… jest  Zbigniew Treppa i jego praca pt. "I believe in..." (2018r.). KuratorkÄ… wystaw w Galerii Katedra jest Magdalena Pela

Podstawowym celem projektu „I believe in…” byÅ‚o znalezienia takich jakoÅ›ci wyrazowych by móc wprowadzić sferÄ™ kultowÄ… w zakres dziaÅ‚aÅ„ medialnych fotografii. Poszukiwanie to wpisuje siÄ™ w gÅ‚ównÄ… metodÄ™ mojej pracy jakÄ… jest inscenizowanie. 

PoczÄ…tkowo zwróciÅ‚em siÄ™ do zastanych estetyk z obszaru sakralnego, prowadzÄ…c rodzaj osobistego dialogu z obrazami mistrzów zachodnioeuropejskiej wizualnoÅ›ci. Ponieważ wizualność ta oparta jest o paradygmat ilustracyjnoÅ›ci, która tak dalece zaciążyÅ‚a w obszarze kultury zachodniej na charakterze ikonosfery, że pozbawiÅ‚a niemal caÅ‚kowicie obraz funkcji epifanijnych, czymÅ› twórczym wydaÅ‚o mi siÄ™ jedynie prowadzenie z niÄ… rodzaju postmodernistycznej gry, dyskursu prowadzÄ…cego do dekonstrukcji. Aby móc operować symbolikÄ… charakterystycznÄ… dla obrazów w kulcie posÅ‚użyÅ‚em siÄ™ przetworzeniami przedstawieÅ„, wykorzystujÄ…c zainscenizowane sceny jako „materiÄ™”, którÄ… można poddać autorskiej interpretacji. 

Konstrukcja kompozycji skÅ‚ada siÄ™ z ponad dwudziestu jednakowych kwadratowych segmentów – moduÅ‚ów tworzÄ…cych integralnÄ… formÄ™. W zależnoÅ›ci od wersji, może ona przyjmować formÄ™ monumentalnego kwadratu albo podÅ‚użnej horyzontalnej pÅ‚aszczyzny. „Puste” pola kompozycji sugerujÄ… formÄ™ bram, co jest nawiÄ…zaniem do biblijnej koncepcji wizji mistycznej Å›wiÄ…tyni nie-rÄ™kÄ…-wykonanej.

Istotnym novum dla caÅ‚ej mojej twórczoÅ›ci jest monochromatyczna barwa, która umotywowana jest koniecznoÅ›ciÄ… podkreÅ›lenia „zmysÅ‚owoÅ›ci” cielesnych motywów widniejÄ…cych w obrazach. Praca ta jest do pewnego stopnia sentymentalnym powrotem do dyskursu jaki prowadziÅ‚em dwadzieÅ›cia pięć lat wczeÅ›niej z mistrzami zachodnioeuropejskiej wizualnoÅ›ci. Jest także próbÄ… znalezienia nowego sposobu narracji w ramach estetyki, którÄ… kontestowaÅ‚em w ostatnich dwóch dekadach

 

Zbigniew Treppa

Ur. w 1960 r. w Gdyni, profesor sztuki, od 1982 r. dziaÅ‚a w nurcie sztuki foto-medialnej. Jest autorem ponad dwudziestu wystaw autorskich (ostatnia realizacja: „The Mystery of the Pierced Heart” prezentowana podczas MiÄ™dzynarodowego Festiwalu Fotografii „10th Dali International Exhibition 2023” – Dali w prowincja Yunnan). Prowadzi zajÄ™cia z zakresu Fotografii na Wydziale Malarstwa oraz na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk PiÄ™knych w GdaÅ„sku. Na Uniwersytecie GdaÅ„skim zaÅ‚ożyÅ‚ i prowadzi ZakÅ‚ad Antropologii Obrazu a w ramach magisterium dyplomowego wypromowaÅ‚ ponad stu magistrów. Wypromowanymi doktorami sÄ… absolwentki Akademii Sztuk PiÄ™knych w GdaÅ„sku oraz Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. Jest przewodniczÄ…cym Komitetu Naukowego Polskiego Centrum Syndonologicznego. W pracy naukowej zajmuje siÄ™ analizÄ… obrazu fotograficznego, badaniem wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci strukturalnych obrazów nie-rÄ™kÄ…-wykonanych (gr. acheiropoietos) oraz obrazów w kulcie. OpublikowaÅ‚ na ten temat jedenaÅ›cie monografii (ostatnia: „Ojciec i Syn. Zrozumieć obrazy objawione”, Wydawnictwo Uniwersytetu GdaÅ„skiego 2024.).