Katarzyna Zawistowska

Katarzyna Zawistowska

Katarzyna Zawistowska

Wydział: Architektura i Wzornictwo

E-mail: katarzyna.zawistowska@asp.gda.pl

Katarzyna Zawistowska

„Na wystawie World Stage Design w Cardiff (2013) prezentowałam koncepcję plenerowego spektaklu z 2011 roku Teatr na Barce. Miasto Możliwe, który dotykał problemu nadrzecznych miast w Polsce. W 2014 zrealizowałam TESTER, autorską instalację w miejscu nigdy nieodbudowanej pierzei Targu Węglowego w Gdańsku. W tych projektach stworzyłam tymczasową architekturę z rusztowań jako część miejskiej przestrzeni publicznej. Interesuje mnie, w jakim w stopniu działania performatywne w domenie publicznej mogą być jednym z aspektów rewitalizacji urbanistycznej.”

Realizuje projekty scenograficzne, wystawiennicze i artystyczne we współpracy z teatrami i instytucjami kultury. Jest absolwentką (2003), a obecnie wykładowcą Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Ukończyła studia podyplomowe Architektura+Dialog na gdańskiej Akademii (2005) oraz z zakresu rewitalizacji na Politechnice Gdańskiej (2012). W 2013 roku uzyskała stopień doktora na Wydziale Architektury i Wzornictwa gdańskiej ASP, gdzie prowadzi autorską Pracownię Architektury Spektaklu i Scenografii (PASiS). 

OSIĄGNIĘCIA ARTYSTYCZNE I NAUKOWE
Jest laureatem Nagrody Miasta Gdańska dla Młodych Twórców w Dziedzinie Kultury (2011). W 2012 roku otrzymała Nagrodę Teatralną Marszałka Województwa Pomorskiego.

Nagrodzona przez Instytut Teatralny w Warszawie w konkursie na najlepszy dyplom scenograficzny (2006). Swoje projekty prezentowała podczas dwóch edycji Quadriennale Scenografii w Pradze (2007 i 2011), w Korei Południowej na zaproszenie Hooyong Performing Arts Centre (2008) oraz podczas World Stage Design w Cardiff (2013). W latach 2008-2011 konsultant artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Zdarzenia w Tczewie i inicjator konkursu instalacji w przestrzeni miejskiej Sztuka na wynos. Brała udział w konferencjach naukowych International Federation for Theatre Research w Pradze (2007), Seulu (2008) oraz Dramatic Architectures na ESAP w Porto (2020). 

Ostatnio zajmuje się badaniem działań performatywnych, eksperymentów wizualnych i  przestrzennych, jakie miały miejsce w Bauhausie. W 2019 zainicjowała i współorganizowała ogólnopolską konferencję RE.bauhaus na  Wydziale Architektury i Wzornictwa gdańskiej ASP.

PROJEKTY ARTYSTYCZNE I WYSTAWIENNICZE

Teatr, architektura i miasto to obszary jej zainteresowań. Problem miast nadrzecznych poruszyła w projekcie plenerowego spektaklu na wodzie Teatr na Barce. MIASTO MOŻLIWE (Gdańsk i Tczew, 2011). TESTER przestrzeni miejskiej  to  autorski projekt tymczasowej instalacji z rusztowań w przestrzeni Targu Węglowego w Gdańsku (2014).  Prowadziła warsztaty scenograficzne i kostiumowe ze studentami w Polsce i za granicą, min. we Francji podczas Paris Summer Academy (2013).

W latach 2013-2020 realizowała projekty wystawiennicze i artystyczne we współpracy z instytucjami kultury i jednostkami samorządowymi t.j. Muzeum Miasta Gdyni, Muzeum Historyczne Miasta Gdańska, Muzeum II Wojny Światowej, Instytut Kultury Miejskiej, Nadbałtyckie Centrum Kultury, Urząd Miasta Gdańska czy Gdański Teatr Szekspirowski.   Obecnie pracuje nad projektem wystawy podsumowującej odbudowę Centrum Św.Jana przez  Nadbałtyckie Centrum Kultury. 

PROJEKTY TEATRALNE

W latach 2004-2011 oraz 2017-2020 zrealizowała wiele autorskich projektów scenografii i kostiumów do spektakli dramatycznych, muzycznych, spektakli tańca współczesnego oraz oper.

Przez kilka lat (2004-2009) współpracowała z Akademią Muzyczną w Gdańsku, realizując scenografie do spektakli dyplomowych studentów Wydziału Wokalno – Aktorskiego. Były to zarówno opery (Juliusz Cezar, Czarodziejski flet, Cleofide) jak i spektakle muzyczne, m.in. polska prapremiera Comedy of the Dumb Wife w reżyserii Doroty Kolak (2006). Opera Apollo i Hiacynt w reżyserii Dariusza Paradowskiego została zaprezentowana w prestiżowym Théâtre Montansier w Wersalu (2004).

W latach 2008-2010  współpracowała z reżyserem Grzegorzem Wiśniewskim, realizując kostiumy do kilku jego spektakli m.in. Maria Stuart w Teatrze im.Horzycy w Toruniu (2008); Zagłada ludu w Teatrze im.Jaracza w Łodzi (2008); Persona w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku (2010).  

Dla Opery Bałtyckiej w Gdańsku, we współpracy z choreografem Wojciechem Misiuro, zrealizowała dwa spektakle tańca współczesnego Tamashii (2009) oraz Sen (2011), a także operę Halka (2010) w reżyserii Eweliny Pietrowiak. 

W gdańskim Teatrze Miniatura w 2017 roku powstał Turban Mistrza Mansura – spektakl dla młodego widza w reżyserii Romualda Wiczy-Pokojskiego. Realizacje w 2019 roku to Ożenek w reżyserii Piotra  Jankowskiego dla Gdyńskiego Centrum Kultury oraz Love and information, spektakl dyplomowy studentów Studium Wokalno – Aktorskiego przy Teatrze Muzycznym w Gdyni, w reżyserii Doroty Androsz. 

ROK 2020

W 2020 roku Katarzyna Zawistowska otrzymała propozycję dwóch realizacji na deskach Opery Bałtyckiej w Gdańsku. Premiera spektaklu baletowego Sen nocy letniej z choreografią Graya Veredona odbyła się 28 lutego, tuż przed lock-downem. Premiera opery Fidelio w reżyserii Michaela Sturm'a, planowana na październik, była kilka razy przekładana z uwagi na pandemię Covid-19. Spektakl jest w pełni przygotowany, zarówno kostiumy, jak i scenografia czekają na premierę we wrześniu 2021, która zakończy program przedłużonego Roku Ludwiga van Beethovena. W tym trudnym dla teatru roku przygotowała także kostiumy do polskiej prapremiery spektaklu Eksperyment  w tłumaczeniu i reżyserii Piotra Jankowskiego, zrealizowanego we współpracy z gdańskim Instytutem Kultury Miejskiej.


Wywiad Magdaleny Raczek z Katarzyną Zawistowską na temat pracy nad „Fideliem”

Każdy projekt to prototyp. Rozmowa ze scenografką Katarzyną Zawistowską 

https://kultura.trojmiasto.pl/Kazdy-projekt-to-prototyp-Rozmowa-ze-scenografka-Katarzyna-Zawistowska-n150629.html