Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie

Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie

Autor: Katarzyna Wójcicka

Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie

Katarzyna Wójcicka

Kierunek studiów: Grafika
Tytuł pracy: „Praca popłaca”
Promotor: prof. dr hab. Waldemar Węgrzyn

 

Artystka wizualna zajmująca się przede wszystkim rysunkiem. W centrum jej zainteresowań leży obszar na pograniczu pracy, ekonomii i sztuki. Swoją praktykę artystyczną opiera o żmudny, powtarzalny i czasochłonny proces. Jest laureatką Grand Prix Triennale Rysunku Wrocław (2022), finalistką Artystycznej Podróży Hestii (2021) i Młodych Wilków (2021). Jej prace były prezentowane w ramach wielu wystaw zbiorowych, m. in. w Muzeum Współczesnym we Wrocławiu, BWA Wrocław, BWA Ostrowiec Świętokrzyski, Rondzie Sztuki. W 2021 roku otrzymała Stypendium Twórcze Miasta Krakowa.

Visual artist, working primarily with drawing. She is interested in the area at the intersection of labor, economics and art. She bases her artistic practice on a painstaking, repetitive and time-consuming process. Winner of the Grand Prix of the Wroclaw Drawing Triennial (2022), a finalist in Hestia Artistic Journey (2021) and Młode Wilki (2021). Her works have been presented as part of many group exhibitions: in the Contemporary Museum in Wroclaw, BWA Wroclaw, BWA Ostrowiec Swietokrzyski, Rondo Sztuki. Winner of the Creative Scholarship of the City of Cracow.


Praca popłaca

W nawiązywaniu relacji z kuratorami i galerzystami znajduję powidoki dawnych tradycji związanych  z zamążpójściem. Dążenie do zawarcia związku małżeńskiego objęte było szeregiem rytuałów, począwszy od tego, kto przejmuje inicjatywę, jak przebiegają negocjacje, a na samym ślubie skończywszy. Inicjatywę zazwyczaj przejmował kawaler, a zgoda dziewczyny była formalnością.
Skompletowałam posag, w skład którego wchodzą rysunki inspirowane tekstyliami z panieńskiej wyprawy. Skrzynia zgodnie z tradycją wiejską, jest wystawiona na pokaz dla społeczności. Jest to moja wersja anonsu matrymonialnego.

 

Work pays off

In establishing relationships with curators and gallerists, I find afterimages of old traditions associated with marriage. The pursuit of marriage was encompassed by a series of rituals, from who takes the initiative, how the negotiations proceed, and the wedding itself. The bachelor usually took the initiative, and the girl's consent was a formality.
I completed my dowry, which includes drawings inspired by the textiles found among dowry items. The dowry chest, according to village tradition, is on display for the community. It is my version of a matrimonial anon.