Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu

Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu

Autor: Ada Jurczak-Łowkis

Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu

Ada Jurczak-Łowkis

Kierunek studiów: Malarstwo
Tytuł pracy: „Haft białoruski jako symboliczny język czasu”
Promotor: dr hab. Tomasz Kalitko, prof. UAP

 

Urodzona w 1997 r. w Szczecinie. Absolwentka Uniwersytetu Artystycznego im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu. Laureatka 42. edycji konkursu im. Marii Dokowicz. Asystentka w IX Pracowni Rysunku na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. W latach 1943-1945 jej rodzina odbyła ucieczkę z Zakala, miasteczka położonego na współczesnym terytorium Białorusi, do Polski.

Born 1997 in Szczecin. A graduate of the University of Arts in Poznań. Winner of the 42nd edition of the Maria Dokowicz Competition. Assistant at the 9th Drawing Studio at the University of Arts in Poznan. In 1943-1945, her family escaped from Zakal, a town in modern Belarus, to Poland.


Haft białoruski jako symboliczny język czasu

W serii prac ukazuję problemy związane z migracją wojenną. Powtarzające się pejzaże, wagony towarowe, głód, strach – to elementy ucieczki spowodowanej wojną. Jako płótno wykorzystuje naturalne tkaniny, których splot jest ważnym elementem kompozycyjnym. Przedstawione elementy nawiązują swoim ułożeniem do tradycyjnego sposobu komponowania pasowego wykorzystywanego przy haftowaniu wzorów na rusznikach.
Przedstawione prace opowiadają historię migracji mojej rodziny, która odbyła się w latach 1943-1947, z Białorusi do Polski. Inspiracją do serii były tkaniny wyhaftowane przez moją prababcię.

 

Belarusian embroidery as a symbolic language of the times

In a series of works, I show the problems related to war migration. Repetitive landscapes, freight wagons, hunger, fear – these are elements of escape caused by war. As a canvas, I use natural fabrics whose weave is an important compositional element. The elements I use refer to their arrangement to the traditional way of composing stripes used when embroidering patterns on rusznik.
The presented works tell the story of my family's migration, which took place in the years 1943-1947, from Belarus to Poland. The inspiration for the series was fabrics embroidered by my great-grandmother.