Akademia Sztuk Pięknych we Wrocławiu
Autor: Klaudia Kasperska
Akademia Sztuk Pięknych we Wrocławiu
Klaudia Kasperska
Kierunek studiów: Sztuka Mediów
Tytuł pracy: „Konieczność obiektu”
Promotorzy: prof. Jakub Jernajczyk, dr Paweł Lisek
Artystka wizualna, absolwentka Sztuki Mediów w Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu oraz Wiedzy o teatrze na Uniwersytecie Jagiellońskim. Laureatka X Ogólnopolskiego Konkursu Najlepszych Dyplomów Sztuki Mediów (2023), zdobywczyni Nagrody Redakcji Format w konkursie Najlepszych Dyplomów ASP Wrocław (2022), a także laureatka Stypendium Ministra i Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągnięcia artystyczne (2021). Zawodowo zajmuje się reżyserią świateł i multimediów w spektaklach teatralnych i operach w Polsce i za granicą.
Visual artist, graduate of Media Art at the Academy of Fine Arts in Wrocław and Theater Studies at the Jagiellonian University. Laureate of the 10th National Competition of the Best Polish Media Art Diplomas (2023), winner of the Format Editor's Award in the competition of the Best Diplomas of the Academy of Fine Arts in Wrocław (2022), as well as the winner of the Scholarship of the Minister of National Heritage for outstanding artistic achievements (2021). Professionally, she directs lighting and multimedia design for theaters and operas performances in Poland and abroad.
Konieczność obiektu
To realizacja o charakterze konceptualnym, meta-obiekt, rzeźbiarska próba odtworzenia wizualnego wrażenia obcowania z projekcją cyfrową w przestrzeni. Ta projekcja to tzw. siatka obrazu testowego – narzędzie w projektorze służące do wyrównywania obrazu na płaszczyźnie. Artystka wyświetliła ją na obiektach zgromadzonych w rogu swojego pokoju, a następnie odtworzyła to, co uwidoczniło medium cyfrowe, za pomocą innego medium – światłowodu, formując go autorską metodą. Światłowód staje się medium symbolicznym, jest on wręcz emblematyczny dla współczesności, ze względu na pełnienie funkcji jednego z podstawowych przekaźników danych cyfrowych na świecie. Artystka zadaje jednocześnie pytania o to, co jest obiektem, co go konstytuuje i jakie warunki muszą zaistnieć, aby odpowiadał on własnej definicji, a także pyta o istotę tożsamości sztuki mediów.
It is a conceptual realization, a meta-object, a sculptural attempt to recreate the visual impression of communing with a digital projection in space. This projection is called test grid – a tool in the projector used to align the image on a plane. Artist projected it on the objects gathered in the corner of her room, and then recreated what the digital medium revealed using another medium – optical fiber, forming it using her own method. Optical fiber is becoming a symbolic medium, it is even emblematic for the present, due to its function as one of the basic transmitters of digital data in the world. At the same time, the artist asks questions about what an object is, what constitutes it, and what conditions must exist for it to meet her own definition, and she also asks about the essence of the identity of media art.