Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach

Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach

Autor: Martyna Pinkowska

Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach

Martyna Pinkowska

Kierunek studiów: Malarstwo
Tytuł pracy: „Syndrom Pollypocket”
Promotor: prof. dr hab. Jacek Rykała

 

Urodzona w 1997 roku. Ukończyła kierunek Malarstwo w Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach. Posługuje się malarstwem oraz filmem, tworzy obiekty i instalacje przestrzenne. W roku akademickim 2021/2022 otrzymała Stypendium Ministra i Dziedzictwa Narodowego, jest również zwyciężczynią Grand Prix podczas Salonu Wiosennego w Galerii Współczesnej w Opolu (2021), laureatką 10. Edycji konkursu Nowy Obraz Nowe Spojrzenie organizowanego przez Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu (2021) oraz finalistką konkursu Młode Wilki 21 (2021). Mieszka i tworzy w Warszawie.

Born in 1997. She graduated from the Faculty of Painting at the Academy of Fine Arts, Katowice. She works with painting and film and creates objects and installations. In the academic year 2021/2022, she received a scholarship of the Minister of Culture and National Heritage, she is also the winner of the Grand Prix at Salon Wiosenny at Galeria Współczesna, Opole (2021), winner of the 10th edition of the Nowy Obraz Nowe Spojrzenie competition organized by the University of the Arts, Poznań (2021) and a finalist of Młode Wilki 21 competition (2021). She lives and works in Warsaw.


Syndrom Pollypocket

Prezentowane obrazy stanowią część prac powstałych w ramach dyplomu artystki. Tworząc je odnosiła się do doświadczeń związanych z okresem wchodzenia w dorosłość. Malarka buduje swoje kompozycje oraz tworzy widniejące na nich postaci poprzez metaforyzację i ucieleśnienie różnego rodzaju procesów społecznych lub form psychologicznej manipulacji, które napotkała na swojej drodze. Poprzez przepracowywanie własnych doświadczeń oraz skupienie na tym, co wpływa na kształtowanie się jej kobiecej tożsamości, wskazuje na problemy systemowe, których doświadcza większość młodych kobiet.

 

Syndrom Pollypocket

The presented paintings are part of the works created as part of the artist's diploma. When creating them, she referred to the experiences of entering adulthood. The painter builds her compositions and creates the characters appearing in them by metaphorization and embodiment of various social processes or forms of psychological manipulation that she encountered on her way. By working through her own experiences and focusing on what influences the formation of her female identity, she points to the systemic problems experienced by most young women.