Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi

Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi

Autor: Eliza Gawrjołek

Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi

Eliza Gawrjołek

Kierunek studiów: Edukacja Artystyczna w zakresie sztuk plastycznych
Tytuł pracy: „Inwentaryzacja strat. Fotograficzny projekt otwarty / nowe konsolacje. Videonotatki doświadczenia straty”
Promotorka: dr hab. Dominika Sadowska
Promotor: dr hab. Łókasz Ogórek, prof. nadzw.

 

Urodzona w 1995 r. w Lublinie. Multipotencjalistka. Z wykształcenia architektka wnętrz, ex-artystka intermedialna i badaczka kulturowa. Na co dzień zajmuje się strategią i zarządzaniem projektami w przestrzeni designu, zrównoważonej mody, sztuki i nauk społecznych. Członkini performatywnego kolektywu Elipsa, aktywistka organizacji Fashion Revolution, pasjonatka prostoty i świadomego, zrównoważonego fryzjerstwa. Współtwórczyni marki ZNOWU i twórczyni brandu ZNOWU_hair. Bliska jest jej sztuka konceptualna, kontekstualna, społecznie zaangażowana, a także to, co dzieje się na granicy sztuki i nauki. Swoje badania i refleksje poświęca fenomenom straty, zmiany, nowości i wykluczenia.

Born 1995 in Lublin. Multipotentialite, interior designer, ex-intermedia artist and cultural researcher. She daily deals with strategy and project management in the sphere of design, sustainable fashion, art and social science. Member of the performative collective Elipsa, activist of the Fashion Revolution organization, passionate about simplicity and conscious, balanced hairdressing. Co-founder of the ZNOWU brand and creator of the ZNOWU hair brand. She feels close to conceptual, contextual and socially engaged art, as well as to phenomena from the boundaries of art and science. She devotes her research and reflections to the experiences of loss, change, novelty and exclusion.


Inwentaryzacja strat. Fotograficzny projekt otwarty / nowe konsolacje. Videonotatki doświadczenia straty

Inwentaryzacja strat to otwarty projekt artystyczno-badawczy, polegający na zbieraniu fotografii i opisów strat – reprezentacji wizualnych samych obiektów utraconych lub symbolizujących dla badanego utracony stan. Autorka przyjmuje tu rolę archiwistki, a zadaniem jakie sobie stawia jest stworzenie wycinkowego atlasu współczesnych wartości.
Nowe konsolacje. Videonotatki z doświadczenia straty stanowią zbiór wielu autorefleksyjnych narracji towarzyszących utracie chęci bycia artystką. Na wpół realne, na wpół fikcyjne sceny dzieją się w zaaranżowanym na plaży kinie-studiu filmowym, gdzie artystka-bohaterka bierze udział w stypie po wenie, która odeszła. Retrospektywnym komponentem całości są poddane recyklingowi dawne prace video ex-artystki. Film jest ukazaniem relacji ze sztuką jako taką, ale też z samym medium ruchomego obrazu. W Nowych konsolacjach ex-artystka żegna się z jednym z jej głównych mediów, będąc w tym medium i za jego pomocą, świadomie odsłaniając jego cechy i tworzywo.

 

The inventory of losses is an open artistic and research project consisting in collecting photographs and description of losses – visual representations of the lost objects or symbolizing of the subject's lost state. The author assumes the role of an archivist, and the task she is setting herself is creating a fragmentary atlas of modern values.
New wakes. Video notes from the experience of loss constitute a collection of many self-reflective narratives accompanying the loss of the desire to be an artist. The semi-real, semi-fictional scenes take place in a cinema-film studio arranged on the beach, where the artist-heroine takes part in a wake after vein which passed away. Old works that are recycled are a retrospective component of the whole video of the ex-artist. The film shows the relationship with art as such, but also with the moving medium itself image. In New wakes..., the ex-artist says goodbye to one of her main media, being in this medium and with its help, consciously revealing its features and material.