Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku

Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku

Autor: Klaudia Kania

Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku

Klaudia Kania

Kierunek studiów: Rzeźba
Tytuł pracy: „O studni”
Promotor: prof. Mariusz Białecki

 

Urodzona w 1996 roku w Słupsku. Absolwentka kierunku rzeźby w Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Uczestniczka MPWA w 2019 roku organizowanej przez CRP w Orońsku, udział w wystawach, m.in. „Sprawy Bieżące” organizowane przez ASP w Gdańsku w 2020 roku. Aktualnie mieszka w Dębnicy Kaszubskiej i pracuje w Słupsku. Interesuje się filozofią i szeroko pojętą duchowością. Wolne chwile najchętniej spędza na wędrówkach wśród natury, która jest jej największą inspiracją i przewodniczką. Jest zbieraczką wytworów Matki Natury, które nierzadko wykorzystuje w swojej twórczości.

Born in 1996 in Słupsk, graduate of sculpture at the Academy of Fine Arts in Gdańsk. Participant of MPWA organized by CRP in Orońsko in 2019 and exhibitions such as the “Current Affairs” organized by the Academy of Fine Arts in Gdańsk in 2020. Currently lives in Dębnica Kaszubska and works in Słupsk. She is interested in philosophy and broadly understood spirituality. She spends her free time hiking among nature, which is her greatest inspiration and guide. She is a collector of Mother Nature’s creations, which she often uses in her work.


O studni

Harmonia niewidzialna od widzialnej silniejsza

Praca jest inspirowana formą i motywem studni. Nawiązuje tu do historii konkretnej, opuszczonej studni, w której znalazłam szczątki jelenia. Widok ten głęboko we mnie utkwił, co popchnęło mnie do próby interpretacji i przedstawienia owej zastanej rzeczywistości. Przyswajam świadomość śmierci jako integralną część życia. Czerpię z myśli Heraklita, gdzie życie i śmierć jest nierozłączną, archetypową parą przeciwieństw, trwa we wszystkim i wynika z porządku, który rządzi światem. To fundament zależności tworzący nieskończoną spiralę istnienia.

 

Invisible harmony is better than visible

The work is inspired by the form and motif of the well. It refers to the story of a specific, abandoned well, in which I found the remains of a deer. This sight stuck deeply in me, which pushed me to try to interpret and present this reality. I assimilate the awareness of death as an integral part of life. I draw from the thoughts of Heraclitus, where life and death are an inseparable, archetypal pair of opposites, abides in everything and results from the order that rules the world. It is the foundation of dependency that creates an endless spiral of existence.