Akademia Sztuki w Szczecinie

Akademia Sztuki w Szczecinie

Autor: Ewelina Maksimiuk

Akademia Sztuki w Szczecinie

Ewelina Maksimiuk Kierunek studiów: grafika artystyczna Tytuł pracy: "Inside/outside" Promotor: dr hab. Małgorzata Kopczyńska, prof. AS

Inside / Outside

„Jest to cykl prac opierających się na multisensoryczności doznań, poprzez które w jasny sposób następuje rozgraniczenie dwóch sfer – zewnętrznej i wewnętrznej kobiety. Trzy instalacje rzeźbiarskie w subiektywny sposób ukazują intymną oraz powierzchniową sferę kobiety. Kolisty obiekt jednocześnie jest ekranem, stanowiącym integralną część z wideo, które wyświetlane na obiekcie pojawia się w nieregularnym odstępie czasowym. Druga instalacja, składająca się z betonowych mis, połączona została z jednym z najbardziej ulotnych doznań – zapachem. W ostatniej zaś, mocniej niż w pozostałych uwypukla się kontekst militarny. Obiekty w kształcie bomb/pocisków rozrzucone zostały pośród linearnej konstrukcji, tworzącej przestrzenny rysunek, a ich dopełnieniem jest delikatny dźwięk, sygnalizujący niespokojne wnętrze. W instalacjach poruszane zostają dwie sfery: inside – nawiązująca do sfery sacrum oraz outside – do sfery profanum. Pierwszą doświadczamy w ograniczony sposób poprzez skojarzenia oraz ulotne odczucia, stanowiące nawiązanie do kobiecej delikatności, emocjonalności. Sfera outside to zewnętrza skorupa, twarda, przybierana na co dzień skóra, która widoczna jest dla otocznia. Obiekty w swej formie i materiale w symboliczny sposób ukazują kobiecą siłę oraz postawę przybieraną w stosunku do współczesnego świata i ciężkich do przejścia wydarzeń.”


Inside / Outside

„It is a cycle of works based on the multitude of sensations, through which the two spheres – the outer and inner woman – are clearly separated. Three sculptural installations in a subjective way show the intimate and surface sphere of a woman. A circular object at the same time is a screen that is an integral part of the video that shows on the object and appears at an irregular interval. The second installation consisting of concrete bowls, which are combined with one of the most fleeting sensations – the smell. In the last one, the military context is more strongly emphasized than in the others. Objects in the shape of bombs / missiles were scattered among the linear structure, creating a spatial drawing, and their complement is a soft sound, signaling the restless interior. Two spheres are moved in each of the installations – inside can be experienced in a limited way through associations and fleeting sensations, which are a reference to feminine delicacy, emotionality. The outside is the outer shell, everyday skin, which is visible to the surroundings. Objects in their form and material in a symbolic way show the woman's strength and attitude taken in relation to the modern world and difficult experience.”