Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie

Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie

Autor: Michał Soja, Róża Duda

Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie

Michał Soja, Róża Duda Kierunek studiów: malarstwo Tytuł pracy: "Jestem synem górnika" Promotor: prof. Andrzej Bednarczyk

Jestem synem górnika

Jestem synem górnika daje wyraz doświadczeniu, w którym teraźniejszość jest ciągle modyfikowana przeprogramowywaniem przyszłości i przepisywaniem przeszłości, a tożsamość ciągle składanym konstruktem dawnych kategorii i zglobalizowanych wzorców. Oscyluje wokół stanu współczesnej podmiotowości, zawieszonej między marzeniami o samostanowieniu, indywidualności, samowystarczalności a nieuniknionym uwikłaniem w relacje wyzysku, jednocześnie przedstawiając wypadkowe tego wewnętrznie sprzecznego położenia.”

 

Jestem synem górnika

wideo, 30 min, 2018

Jestem synem górnika składa się z nagrań zatopionej kopalni na Dolnym Śląsku oraz opuszczonego hotelu w Grecji. To wędrówka po zużytych przestrzeniach obdarzonych nowym życiem, zainfekowanych wykwitami zbiorowej techno-podświadomości. Miejscach, które funkcjonują w inercji i postępującej entropii, jako efekty uboczne akumulacji kapitału. Dają one jednak początek nowemu rodzajowi logiki. Pragnienia generują tam wybujałe struktury, nadające sens egzystencji, wyobrażone treści, niewidzialnie przenikają się z rzeczywistymi. Widzialny świat poddany jest zabiegom edytowania, czyszczenia, dodawania, odejmowania, strategii typowej dla zmieniających się obozów władzy tworzących swoją wizję rzeczywistości.

Górnik zasilał rozwój technologiczny, pozostając zredukowanym do czystej funkcji pracy, generował zysk na górze przez wydobycie tego, co na dole. Ale kim tak naprawdę jest jego syn? Produktem jakiejś nowej świadomości, frankensteinowskim zlepkiem wyzysku i gorączki konsumpcji. Pozszywanym z kawałków historii i kulturowych kodów. Jest świadomością wrzuconą w sam środek postapokaliptycznego krajobrazu, pustego i martwego.”

 

Heater

instalacja, 2018

Instalacja dźwiękowa Heater to urządzenie badające społeczne napięcia złożone z kaloryfera, ekranu LED oraz widelca. Widelec jest podpięty bezpośrednio do programu czytającego komentarze internautów na polskich portalach informacyjnych z szerokiego spektrum światopoglądowego tj. Gazeta Wyborcza, Polityka, Onet.pl, Wprost itp. Na każde zarejestrowane przez program obraźliwe sformułowanie tj. idiota, złodziej etc. widelec reaguje uderzeniem w kaloryfer (z intensywnością zgodną ze skalą obelgi). Na prezentowanym obok ekranie wyświetlany jest tytuł obecnie analizowanego przez program artykułu.

Potencjał emancypacyjny Internetu, dający możliwość bycia nie tylko odbiorcą, ale i nadawcą informacji, został wykorzystany w nieoczekiwany pierwotnie sposób. Zagłębiając się w komentarze anonimowych internautów na portalach informacyjnych doświadczamy głównie agresji. Wolny dostęp do informacji i możliwość wyrażania własnej opinii, które miały być katalizatorem większej społecznej aktywności, stały się polem do wyładowania własnej frustracji. W jaki sposób właściwie wytłumaczyć aktywność anonimowych użytkowników w Internecie? Redukcja ich technologicznie zapośredniczonej dyskusji do pierwotnych gestów uderzeń jednym przedmiotem o drugi pozwala lepiej ich zrozumieć. Zamknięty obieg opinii, hermetycznych, samowystarczalnych narracji teorii spiskowych nie służy już zmianie rzeczywistości, lecz multiplikowaniu samych siebie. Jednostki odrzucające możliwość wpływania na świat na rzecz wyładowania swojej agresji w sieci stają się jeszcze bardziej wyalienowane, funkcja regulacji stosunków społecznych ustępuje nagłym irracjonalnym wybuchom agresji. Wraz z upływem czasu, swojski sposób uciszania sąsiada bez konieczności ujawniania swojej tożsamości przez uderzanie widelcem w kaloryfer odnajduje swoje miejsce w nowych mediach.


I am a miner’s son

I am a miner’s son gives voice to the experience of a reality, where the present is being constantly modified by reprogramming the future and rewriting the past. The reality, where identity is an unceasingly reassembled entity made of bygone categories and globalized patterns. The diploma project oscillates around the condition of contemporary subjectivity suspended between dreams of self-sufficiency, individuality and inevitable entanglement in the relations of exploitation, and presents the results of this self-contradictory position.”

 

I am a miner’s son

video, 30 min, 2018

I am a miner’s son consists of recordings of a flooded mine in southwestern Poland and an abandoned hotel in Greece. It is a wandering through used up spaces which were given a new life, which are infected by chaotic rashes of social techno-subconscience. The life of these places is suspended in inertia and growing entropy, they are byproducts of the capital’s accumulation, where a new logic emerges. Desires generate there exuberant structures which give sense to the existence, an imagined content which invisibly penetrates the reality. The content accumulated in the network constitutes the collective subconscious, and starts seeping back into the offline world, in forms of objects of fear and desire. The visible world is subjected to editing, accentuating, cleaning, adding some and reducing other elements, which are typical strategies of changing regimes creating own visions of reality.

The miner fueled technological development, by being reduced to sheer labor he generated profit on the surface while extracting resources from under the ground. But who then is his son? A product of a new consciousness, a Frankenstein-like cluster of exploitation and consumption’s fever. Sewn together from pieces of history and cultural codes. It is a consciousness thrown into the middle of an empty, post-apocalyptic landscape.”

 

Heater

installation, 2018

„The installation consists of a fork moved by simple mechanism converting negative comments from various Polish news websites into a movement and then consequently sound of a fork hitting a heater. The movements remind of the functioning of a seismograph needle examining the Earth’s inner activity. The machines thus resonate social moods and stirring issues, the virtual dialogue is translated into a primitive physical form of communication more matching the senders’ intentions. The screen placed nearby informs about the website and topic of the article, which is currently generating the sound.

The initial emancipatory potential of the Internet, enabling people not only to be recipients of information but also to broadcast on their own, turned out not be utilized to its fullness. Getting deeper into the comments of anonymous Internet users on news websites one can witness almost exclusively aggression. Free access to information and possibility to express own opinions which were supposed to catalyze increased social activity, became a place of acting out one’s frustration. Access to the newest technologies paradoxically resulted in new anonymous forms of aggression and moreover, an obviously new form of communication. Growing alienation and social divisions cause fear of confrontation and xenophobia, thus, we do not want to confront others in person, instead we prefer to do so without revealing ourselves. Therefore we hit on the radiator with a fork to make our neighbors quiet, or maybe just write some vicious comments about the social group we dislike?”