Wystawa online: #artUNBOXING – Filip Ignatowicz

Data: 1/06–3/08

Wydział: Malarstwo

Wystawa online: #artUNBOXING – Filip Ignatowicz

termin: 1.06-3.08.2020

 

http://www.laznia.pl/wystawy/artunboxing-342/ | http://www.artunboxing.com

Kuratorka: Kinga Jarocka

Sztuka w przestrzeni wirtualnej z powodzeniem może korzystać z języka znanego już internautom. Projekt Filipa Ignatowicza, prezentowany przez Centrum Sztuki Współczesnej ŁAŹNIA jako indywidualna wystawa online, pt. „#artUNBOXING” to video-performance dokamerowy stworzony specjalnie dla przestrzeni internetowej serwisu YouTube. Na wystawę składa się seria dziesięciu prac. Wydarzenie potrwa od 1 czerwca do 3 sierpnia – w formule cotygodniowej, poniedziałkowej publikacji nowego odcinka.

Wernisaż odbędzie się 1 czerwca o 18.00 w formie live-streamingu na kanałach internetowych Facebook i Instagram Centrum Sztuki Współczesnej ŁAŹNIA. 

Prezentowane na wystawie dziesięć epizodów YouTube’owego show powstały z inspiracji internetowym gatunkiem wideo tzw. „unboxing”. Założeniem takich filmów jest rozpakowywanie produktów, zazwyczaj popularnych i drogich, a następnie recenzowanie ich wyglądu oraz działania. Najczęściej są to telefony, aparaty, kamery, ale zdarzają się także meble, ubrania, a nawet żywność. Zamiast przedmiotów typowych dla tego gatunku artysta otwiera zakupione dzieła sztuki, przedmioty sygnowane przez artystów bądź gadżety z wystaw. Dokonuje jednocześnie ich performatywnego przejęcia. Zatem w ogromie obiektów, na których można dokonać tytułowego „unboxingu”, Filip Ignatowicz proponuje widzom tego formatu zupełnie nowe, nieznane im obiekty- obiekty sztuki. Staje się prekursorem gatunku „artUNBOXINGU”, który sam tworzy.

Akt pierwszego rozpakowania paczki, jej sprawdzenia, test zakupionego przedmiotu – stanowi kwintesencję działania performatywnego. Działanie to jest konsekwentnie realizowanym przez artystę projektem, polegającym na badaniu granic pomiędzy sztuką a produktem, konsumpcją a kulturą. Ignatowicz bardzo często nawiązuje do takich zjawisk jak: makdonaldyzacja, disneizacja, autoutowarowienie, czy też lovemarketing. Przejmując elementy charakterystyczne dla komercyjnych, internetowych przestrzeni dokonuje przejęcia również po to, by wideo stało się pretekstem do rozmowy na temat kondycji sztuki w dobie społeczeństwa konsumpcyjnego, ale także zachęca ludzi młodych i najmłodszych do odbioru sztuki współczesnej. Publiczność internetowa jest tą, do której głównie adresuje swoje działanie.

W ramach wystawy „#artUNBOXING” zobaczyć będzie można obiekty związane m.in. z Łodzią Kaliską, Andym Warholem, KAWSem, Guerilla Girls i wieloma innymi artystami.

Jak przywołuje autor – prawdopodobnie, gdyby zliczyć wszystkie wyświetlenia, więcej osób widziało rozpakowanie iPhone'a na YouTube niż samych iPhone'ów w ogóle wyprodukowano. Nikt do tej pory nie próbował „otworzyć i rozpakować” na ekranie dzieła sztuki, a na pewno nie w formie swojego działania twórczego. Być może Ignatowicz stanie się trendsetterem „unboxingu” sztuki? Jak na razie zachęca do dzielenia się tym z użytkownikami sieci.

Koncepcja artUNBOXING powstała w 2014 roku (pierwotnie miało być to jednorazowe działanie transmitowane na żywo podczas festiwalu performance). Pierwszy odcinek (nigdy niepublikowany w internecie) jako pilot do serii został zarejestrowany 12 listopada 2015 roku. Dzieła z serii realizowane były jako dwa zadania stypendialne ze środków dla twórców kultury Województwa Pomorskiego i jako część pracy doktorskiej na Wydziale Malarstwa ASP Gdańsk. Dopiero wystawa w ŁAŹNI jest pierwszym tak szerokim działaniem wystawienniczym i popularyzatorskim w ramach tego long-termowego projektu.