Bio-Inteligencja (czy w ogóle istnieje)

Wydział: Rzeźba i Intermedia

Bio-Inteligencja (czy w ogóle istnieje)

wernisaż: 7.03.2020, godz. 19:00
wystawa czynna: 8.03 – 31.03.2020
miejsce: Kolonia Artystów

kurator: Elvin Flamingo


Narcyzm samobójczy
autorzy: Elvin Flamingo, Jowita Nowakowska-Gołacka, Paweł Mozolewski, Ola Piwka, Wojtek Radtke, Anna Kloska, Rafał Chmara, Błażej Kowalski, Julia Jachowicz

My apostołowie
autorzy: Aleksandra Witulska, Bernard Badrick, Grzegorz Cech, Magdalena Nowicka, Joanna Brokowska, Błażej Kowalski

Wartość progowa
autorzy: Zosia Grunt, Zoszka Mykietnik, Kasia Najmajer, Jakub Rodzki, Dorota Kozłowska, Różnowitch Monika, Joanna Pleńkowska, Marta Jędrzejewska

Bio-Inteligencja (czy w ogóle istnieje) to pierwsza wystawa Międzyuczelnianego Koła Naukowego BIO-MEDIA powstałego z połączenia sił Wydziału Rzeźby i Intermediów Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, Wydziału Biologii Uniwersytetu Gdańskiego oraz Wydziału Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Politechniki Gdańskiej.

Trzy starannie przygotowane prace prezentowane na wystawie, o tytułach Narcyzm samobójczy, My apostołowie oraz Wartość progowa, próbują zgłębić między innymi dywagacje, zwątpienia oraz ortodoksyjny konwencjonalizm oscylujący wokół mowy poza-ludzkiej.
Czy, jeśli założymy, że sztuczna inteligencja istnieje, to czy istnieje również bio-inteligencja? Jak tą sztuczną zdefiniować, uchwycić i zmierzyć w odniesieniu do tej biologicznej? Czy bio-inteligencja jest w stanie odnosić się do sztucznej inteligencji i jeśli tak, to w jaki sposób? Czy ten dialog jest zrozumiały? Czy głos bio-inteligencji powinien być brany pod uwagę przez sztuczną inteligencję? Która inteligencja jest bardziej celna w stosunku do rozumienia ich przez ludzi? Czy jedna wyklucza drugą? Czy jedna neguje drugą? I ostatecznie, w którym miejscu jest tutaj człowiek?
Problem istnienia bio-inteligencji powstał z rozważań na temat istnienia sztucznej inteligencji i w jakich kategoriach ją definiujemy – tak zaczynaliśmy pracę nad tematami których efekty prezentujemy na wystawie.

Narcyzm samobójczy:
W tym projekcie, człowiek (prawdopodobnie po raz pierwszy) podobnie jak zwierzęta laboratoryjne, staje się organizmem modelowym do badań nad zaburzeniami osobowości u Monstery. Stawiamy hipotezę, że każda Monstera deliciosa (rosnąca w warunkach nienaturalnych) ma narcystyczne zaburzenia osobowości. Żyje ona w miłości platonicznej do siebie samej. Jest to miłość masochistyczna i samookaleczająca oraz jej świadoma kara własna.

My apostołowie:
My apostołowie fitointeligencji, prezentujemy pozornie dystopijną – bo opowiedzianą z ludzkiego, antropocentrycznego punktu widzenia – koncepcję dominacji, przejęcia inicjatywy przez Wyższe i Niższe Organizmy Fotosyntetyzujące, nazywane naiwnie przez człowieka roślinami.

Wartość progowa:
Projekt ilustruje działanie bodźców na skórę, w której rozmieszczone są receptory. W zależności od naszego aktualnego stanu odbieramy je z różną intensywnością. Przez przekroczenie granicy progowej odczuwania, możemy doprowadzić do anhedonii.