Design w Kulturze Glokalnej

Design w Kulturze Glokalnej

Wydział: Architektura i Wzornictwo

Design w Kulturze Glokalnej

Design w Kulturze Glokalnej

Marta Flisykowska (Redaktor Naukowy Monografii)

2015

 

W swojej pracy postanowiłam skupić się na tym, co się dzieje na styku lokalności z globalnością – glokalności. Doświadczamy globalnych przemian, przez niektórych wręcz nazywanych kryzysem ekonomicznym, energetycznym lub społecznym. Oferowany przeze mnie krytyczny trialog antropologii i socjologii w porozumieniu z kulturą ma przyjść w sukurs współczesnemu redefiniowaniu designu. W dobie ciągłego życia z oddechem kryzysu i jego skutków na plecach, poddaję w wątpliwość zasadność skupiania się jedynie na politechnicznym aspekcie wynalazczości stale powstających produktów. Kryzys jest jasnym sygnałem, że sposób, w jaki do tej pory działaliśmy, przestaje bądź już przestał działać. Gdyby człowiek stale ulepszał starą parową maszynę napędzaną węglem po to, by lokomotywa szybciej dowiozła pocztę do celu, nie wynalazłby światłowodów przesyłających tę samą informację znacznie szybciej. Na przykładzie glokalności chciałabym opowiedzieć o zauważonych przeze mnie mechanizmach związanych ze współczesnym światem projektowym.

Marta Flisykowska