Kartka z kalendarza

Projekt graficzny Mikołaj Sałek / Realizacja Marzena Świniarska

12 lutego 2007 r. o godz. 18.00 w Auli Głównej ASP w Gdańsku otworzono wystawę pt. „Krzesła najsłynniejszych projektantów świata”. Znalazło się na niej 20 oryginałów i 147 miniatur najsłynniejszych krzeseł i foteli takich projektantów jak: Verner Panton, Ron Ard, Achille Castiglioni czy wreszcie mistrz mebli giętych – Michael Thonet.

Prezentowane na wystawie obiekty pochodziły z prywatnej kolekcji Mirosława Thiel Melerskiego i jego żony Danuty, którzy obecnie mieszkają na Żuławach. Przez wiele lat kolekcjoner przebywał w Niemczech, gdzie pracował w manufakturze Vitra Design Museum, specjalizującej się w produkcji miniaturowych mebli znanych projektantów. Tam też pojawił się pomysł kolekcjonowania krzeseł, miniatur i oryginałów.

Kuratorem ekspozycji był dziekan Wydziału Architektury i Wzornictwa prof. Andrzej Pniewski, a Mirosław Melerski w swoim wykładzie zatytułowanym „Kulturowe aspekty funkcji siedzenia” mówił o niej tak:

Od kiedy Michael Thonet rozpoczął w Wiedniu w tani sposób wyginać namoczone drewno bukowe do postaci krzeseł, elegancki sposób siedzenia stał się zajęciem narodowym. […] Świat usiadł. Obliczono, że do naszych czasów wyprodukowano ponad czterdzieści milionów egzemplarzy tylko samej thonetowskiej „czternastki”. Przy urządzaniu przeciętnego europejskiego gospodarstwa domowego żaden mebel nie jest bardziej rozpowszechniony niż krzesło. Pewne francuskie studium wykazało, że 43% wszystkich mebli w naszych gospodarstwach stanowią krzesła.

Melerski M., Traktat o krześle. Siedzenie uspokaja., „Prowincja. Kwartalnik społeczno kulturalny Dolnego Powiśla i Żuław”, nr 3(5), 2011, s. 62.

 

Wykład Mirosława Melerskiego Kulturowe aspekty funkcji siedzenia towarzyszący wystawie „Krzesła najsłynniejszych projektantów świata”.

Fotocast o Mirosławie Melerskim, Świat usiadł.


Oprac. merytoryczne Paulina Szymańska

Koordynacja projektu Anna Polańska